Tymczasowe zwiększanie prędkości przy aktywnym ograniczniku to jedna z najważniejszych funkcji bezpieczeństwa wszystkich nowoczesnych układów speed limiter spotykanych w autach europejskich, azjatyckich i amerykańskich. Mechanizm ten (tzw. override lub kickdown) pozwala na chwilowe przekroczenie zaprogramowanej granicy prędkości – np. w przypadku nagłej potrzeby wyprzedzenia, ominięcia przeszkody lub uniknięcia kolizji. Ogranicznik prędkości stale kontroluje sygnały z pedału gazu (w autach z elektronicznym „drive by wire” – PWM z czujnika pozycji pedału), analizując czy kierowca nie dociska gazu do oporu. Standardowo, dopóki pozycja pedału nie osiąga punktu oporu sprężynowego (tzw. kickdown), ogranicznik trzyma prędkość na żądanym poziomie i ignoruje mocniejsze przyspieszanie. Dopiero wciśnięcie gazu w podłogę (przełamanie oporu) wyzwala sygnał bezpieczeństwa – sterownik silnika natychmiast wyłącza ogranicznik i umożliwia pełne przyspieszenie auta do wartości maksymalnej dozwolonej przez system lub mechanikę silnika. Funkcja działa przez cały czas przytrzymania gazu – gdy kierowca poluzuje nacisk, ogranicznik powraca do zadanej wartości. W nowoczesnych konstrukcjach, np. autach segmentu premium, limit można chwilowo ominąć również poprzez szybkie wciśnięcie przycisku override lub aktywowanie sygnału awaryjnego. System czasami wyświetla dedykowany komunikat „LIMIT OVERRIDDEN” lub sygnał dźwiękowy. Takie rozwiązanie pozwala zachować bezpieczeństwo, nie pozbawiając kierowcy szansy na dynamiczny manewr poza zaprogramowanym limitem. Ważne, by po takim przyspieszeniu kontrolować powrót prędkości do pożądanego limitu i mieć świadomość, że każda chwilowa rezygnacja z ogranicznika jest w pełni rejestrowana przez komputer pokładowy (w razie kolizji czy analizy telemetrii).
Strona główna Tempomaty i ograniczniki prędkości Jak działa tymczasowe zwiększanie prędkości przy ograniczniku