Jak działa układ hamulcowy z podwójnym obwodem

Układ hamulcowy z podwójnym obwodem to rozwiązanie stosowane w celu zwiększenia bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. W praktyce oznacza to, że system podzielony jest na dwa niezależne obwody – najczęściej przednia i tylna oś lub naprzemiennie przekątne koła. Dzięki temu, nawet w przypadku awarii jednego z obwodów, drugi nadal działa i pozwala na częściowe zahamowanie pojazdu. Taki układ zapobiega całkowitej utracie zdolności hamowania, co mogłoby prowadzić do katastrofalnych skutków na drodze. Każdy z obwodów posiada oddzielne przewody i tłoczki w pompie hamulcowej, co zwiększa jego niezawodność. Dla kierowcy nie ma widocznych różnic w codziennej eksploatacji, jednak w sytuacjach awaryjnych różnica jest ogromna. Systemy z podwójnym obwodem to dziś standard w nowoczesnych samochodach i są podstawą do działania bardziej zaawansowanych systemów bezpieczeństwa jak ABS czy ESP. W przypadku diagnostyki układu hamulcowego zawsze należy sprawdzić szczelność i skuteczność obu obwodów oddzielnie.