Jak działa współpraca tempomatu z automatyczną skrzynią

Nowoczesne samochody wyposażone w tempomat, zwłaszcza adaptacyjny, są coraz częściej łączone z automatycznymi skrzyniami biegów, co daje wyjątkowo płynny i komfortowy mechanizm kontroli prędkości. Tempomat przekazuje do komputera sterującego skrzynią (TCM) dane o zadanej prędkości lub dystansie do pojazdu poprzedzającego – na tej podstawie skrzynia dobiera optymalne przełożenia, minimalizując konieczność gwałtownych zmian biegów i zapewniając odpowiednią siłę napędową na wzniesieniach czy przy przyspieszeniach wyprzedzania. W praktyce, podczas podjazdu, skrzynia automatycznie redukuje bieg, by utrzymać składany przez tempomat moment obrotowy; na trasie przy niewielkich oporach może „wrzucać” wyższe przełożenia, by zminimalizować obroty i zużycie paliwa. Na zjazdach tempomat często wymusza redukcję (hamowanie silnikiem) dla zachowania stałej prędkości bez użycia hamulców. W autach hybrydowych/elektrycznych tempomat i skrzynia płynnie synchronizują rekuperację i pracę napędu – kierowca odczuwa tylko łagodne zmiany tempa. Zaletą tego połączenia jest brak potrzeby manualnej zmiany biegów i niższe ryzyko błędów ludzkich (np. zbyt niskie/za wysokie obroty na wybranym przełożeniu). W modelach premium całość współpracuje też z adaptacyjnym zawieszeniem i predykcyjnym rozpoznawaniem topografii, dając jeszcze lepszą płynność jazdy. Warunkiem działania jest sprawny komputer skrzyni i aktualne oprogramowanie sterujące – jakiekolwiek błędy komunikacji wyłączają automatycznie tempomat lub ograniczają jego funkcje.