Jak działają systemy bezpieczeństwa w trybie lawetowania

Tryb lawetowania pojazdu, czyli transport samochodu z uniesioną jedną z osi lub na platformie transportowej, wymusza specyficzne zachowanie systemów bezpieczeństwa czynnego. W nowoczesnych autach, zwłaszcza klasy premium, wykrycie takiej sytuacji (np. przez odczucie braku sygnałów z obrotów kół lub nietypową pracę ABS/ESP) skutkuje automatycznym wyłączeniem dużej części asystentów jazdy – przede wszystkim AEB, Lane Assist, ACC czy aktywnej kontroli toru. Układy te wymagają bowiem pełnego kontaktu wszystkich czujników z nawierzchnią oraz precyzyjnych danych o prędkości, przyspieszeniach i aktualnej trajektorii. W trybie lawetowania komputer wykrywa więc rozbieżności (np. koła tylnie się nie obracają mimo ruchu auta) i przełącza wszystkie układy wspomagające w tryb pasywny lub generuje komunikaty awaryjne. Systemy wspomagania parkowania czy wykrywania przeszkód mogą działać tylko doraźnie – w zależności od modelu, wybrane funkcje ostrzegawcze (np. związane z kradzieżą – alarm podnoszenia, sensory ruchu) mogą pozostać aktywne. Po zakończeniu lawetowania i powrocie na drogę wymagane jest pełne zresetowanie komputerów i wykonanie diagnostyki, nierzadko także rekalibracja czujników ruchu i ADAS. W przeciwnym razie pojazd może pozostać w trybie awaryjnym, z ograniczonym dostępem do funkcji bezpieczeństwa i ostrzeżeniami na desce rozdzielczej. Warto stosować się do procedur producenta opisanych w instrukcji pojazdu – nieautoryzowany transport może powodować późniejsze błędy działania systemów wspomagających jazdę.