Systemy wspomagania jazdy w pojazdach z napędem na cztery koła (4×4) to zespół rozwiązań elektronicznych i mechanicznych, które mają na celu zapewnienie optymalnej trakcji i bezpieczeństwa w bardzo zróżnicowanych warunkach drogowych i terenowych. W takich autach działa nie tylko klasyczny ABS i kontrola trakcji (TCS), ale także zaawansowane układy rozdziału momentu obrotowego (np. elektroniczne centralne, tylne i przednie różnicowe), systemy zapobiegające poślizgowi na wybranych osiach i kół. Często auta 4×4 wyposażone są w Hill Descent Control (asystent zjazdu ze stromizn) oraz automatyczne blokady napędów aktywowane przez komputer na podstawie danych z czujników prędkości obrotowej kół, przyspieszenia bocznego, skrętu kierownicy i kąta nadwozia. Inteligentne systemy rozpoznają utratę przyczepności i dynamicznie przekazują większą część momentu na oś o mniejszym poślizgu – pozwala to na skuteczniejsze pokonywanie zakrętów, szybkie reagowanie na nagłe zmiany nawierzchni czy dynamiczne przyspieszanie. Działają one w ścisłej integracji z systemami „Drive Mode”, które dostosowują strategię działania (np. tryb off-road rekonfiguruje ESP, pozwalając na większą swobodę poślizgu). Równie istotne są zaawansowane asystenty jazdy na śniegu, piasku czy błocie, włączające regulacje gazu i hamulców każdej osi niezależnie. Systemy takie znacząco poprawiają bezpieczeństwo na śliskim, górskich serpentynach czy w głębokim terenie, pozwalając nawet niedoświadczonym kierowcom korzystać z wszelkich zalet układów 4×4.
Strona główna Porady Systemy wspomagania jazdy Jak działają systemy wspomagania w autach z napędem 4×4