Przetwarzanie energii z hamowania na ruch w samochodzie hybrydowym jest realizowane poprzez proces rekuperacji, będący jednym z kluczowych elementów technologii napędów HEV. Kiedy kierowca hamuje lub zdejmuje nogę z gazu, silnik elektryczny pracuje w trybie generatora – zamienia energię kinetyczną pojazdu na prąd elektryczny, który jest przekazywany do baterii trakcyjnej. Proces ten zarządzany jest przez komputer BMS (Battery Management System), który monitoruje stan naładowania ogniw, temperaturę oraz prąd ładowania. Po zmagazynowaniu energii w baterii, podczas kolejnego ruszania lub jazdy w trybie miejskim w ruchu EV, ta energia jest wykorzystywana do zasilania silnika elektrycznego, wprawiającego pojazd w ruch. To właśnie dzięki temu hybrydy oszczędzają paliwo: energia, która w aucie spalinowym byłaby tracona na ciepło w hamulcach, zostaje ponownie wykorzystana do jazdy. W codziennej praktyce kierowca zauważa silniejszą rekuperację przy spokojnym hamowaniu lub korzystaniu z trybu „B” skrzyni biegów – wtedy ładowanie baterii jest najsilniejsze. Nowoczesne systemy wyświetlają inteligentne wskaźniki energii (Charge/ECO/Power), a nawet dają podgląd na aktualne ładowanie i zużycie w menu deski rozdzielczej. Efekt to wyraźnie niższe spalanie szczególnie w mieście, cicha praca auta, dłuższa żywotność hamulców i mniejsza emisja CO2. Prawidłowe działania BMS oraz sprawność inwertera decydują o skuteczności przetwarzania energii – każde nieprawidłowości powinny być diagnozowane, a stan baterii i rekuperacji kontrolowany cyklicznie w serwisie.