Przeciążenia w trasie – takie jak strome podjazdy, długotrwała jazda autostradą z wysoką prędkością, intensywne przyspieszanie z pełnym obciążeniem czy holowanie – to sytuacje, w których układ hybrydowy musi dostarczyć maksymalny moment zarówno z silnika spalinowego, jak i elektrycznego. Hybryda reaguje na przeciążenia błyskawicznym dołączeniem wsparcia elektrycznego, by podnieść moc lub zapewnić szybkie przyspieszenie lub podjazd pod górę. Jednak przy długo trwającym przeciążeniu komputer zarządzający energią dąży do ochrony komponentów, szczególnie baterii HV i inwertera. System ogranicza maksymalną moc oddawaną przez silnik elektryczny, każąc jednostce spalinowej przejąć większość pracy – efektem jest np. wyraźnie słabsze wsparcie EV podczas wjeżdżania na autostradę po długim fragmencie trasy. W przypadku wykrycia przegrzewania ogniw lub nadmiernych prądów ładowania/rozładowania, hybryda przechodzi w tryby ochronne – moc silnika elektrycznego jest stopniowo ograniczana, pojawiają się komunikaty o „engine performance limited”, wzrasta prędkość pracy wentylatorów chłodzących baterię oraz inwerter. Czasami aktywowany jest tryb awaryjny, w którym napęd EV zostaje wyłączony do czasu ostudzenia podzespołów lub osiągnięcia minimalnego poziomu naładowania. Hybrydy z segmentu plug-in czy mocne SUV-y często mają osobne tryby sportowe zoptymalizowane do pracy pod dużym obciążeniem, gdzie tryby chłodzenia, sterowania przepływem mocy oraz strategia doładowania baterii HV są wzmocnione. Właściwe zarządzanie przeciążeniami gwarantuje długowieczność baterii HV i bezpieczeństwo użytkowników – ignorowanie objawów takich jak głośna praca wentylatorów, łagodne ograniczenie mocy czy ostrzeżenia na wyświetlaczu grozi przegrzaniem lub trwałym uszkodzeniem kluczowych komponentów napędu.