Jak interpretować czarny nagar w kolektorze dolotowym?

Czarny nagar w kolektorze dolotowym to częsty widok w silnikach z dużym przebiegiem, szczególnie w jednostkach z bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz z systemami recyrkulacji spalin (EGR). Nagar ten powstaje głównie z niespalonych cząstek węglowych, oleju przedostającego się przez układ wentylacji skrzyni korbowej oraz produktów spalania powracających do dolotu przez zawór EGR. Jego obecność świadczy o tym, że do kolektora dolotowego dostają się zanieczyszczenia, które z czasem osadzają się na ściankach i elementach dolotu. Powoduje to stopniowe zwężanie przekrojów kanałów dolotowych, ograniczając ilość powietrza dostarczanego do cylindrów. Skutkiem jest spadek mocy, nierówna praca silnika, trudności z rozruchem oraz wzrost zużycia paliwa. W skrajnych przypadkach nagar może prowadzić do zablokowania zaworów dolotowych, co skutkuje poważnymi awariami. Czarny nagar jest również sygnałem, że układ wentylacji skrzyni korbowej lub zawór EGR mogą wymagać czyszczenia lub naprawy. Regularna inspekcja i czyszczenie kolektora dolotowego pozwala utrzymać silnik w dobrej kondycji, poprawia osiągi i zmniejsza emisję spalin. Warto również stosować wysokiej jakości oleje i paliwa oraz dbać o sprawność układu EGR, by ograniczyć powstawanie nagaru.