Czujnik MAP (Manifold Absolute Pressure) to jeden z kluczowych sensorów w sterowaniu nowoczesnym silnikiem – jego precyzyjne dane o bezwzględnym ciśnieniu w kolektorze ssącym służą do obliczania dawki paliwa, kątów zapłonu i sterowania doładowaniem. Podczas pracy diagnostycznej bardzo ważna jest umiejętność interpretowania napięć, jakie generuje ten czujnik. Typowy zakres wyjściowy czujnika MAP to od ok. 0,5V (przy zamkniętej przepustnicy i minimalnym ciśnieniu, czyli biegu jałowym) do ok. 4,5V (przy pełnym otwarciu przepustnicy lub maksymalnym doładowaniu w silnikach turbo). Na biegu jałowym napięcie powinno oscylować w okolicach 1-1,5V (benzyna, wolnossące), 2-2,5V (benzyna turbo lub diesel), a przy zwiększaniu obciążenia rosnąć płynnie aż do wartości maksymalnej. Jeśli napięcie zatrzymuje się na jednym poziomie, nie reaguje na zmiany obrotów lub gwałtownie skacze, mamy do czynienia z uszkodzeniem czujnika albo instalacji. Diagnostyka polega na obserwacji wykresu napięcia podczas przyspieszania i hamowania silnikiem: brak płynnych zmian, opóźnienia w reakcji lub nagłe załamanie świadczą o awarii. Usterki elektryczne (przerwa, zwarcie, zanik masy) dają wartości równe 0V lub 5V przez cały czas – konieczna jest wtedy kontrola instalacji i wymiana czujnika lub naprawa okablowania. Należy też pamiętać o wpływie innych czynników: nieszczelność kolektora, uszkodzona membrana czy dostająca się wilgoć mogą zakłócać wskazania, a interpretacja napięć wymaga zawsze odniesienia do katalogowych wartości producenta. Prawidłowa analiza napięć z czujnika MAP w programie diagnostycznym pozwala szybko wykryć nieprawidłowości w pracy silnika i błyskawicznie przywrócić jego pełną sprawność.
Strona główna Czujniki i układy pomiarowe Jak interpretować napięcia czujnika MAP w programie diagnostycznym