Iskra generowana przez układ zapłonowy ma bezpośredni wpływ na warunki spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, a tym samym na trwałość i skuteczność działania sondy lambda. Prawidłowa iskra zapewnia pełne i efektywne spalanie, dzięki czemu do sondy trafiają spaliny o optymalnym składzie chemicznym. Jeśli iskra jest słaba, nieregularna lub pojawia się w niewłaściwym momencie, część paliwa nie zostaje spalona w cylindrze i trafia do układu wydechowego. Niespalone paliwo, sadza i nagar osadzają się na elemencie pomiarowym sondy, co prowadzi do jej zanieczyszczenia i utraty czułości. Sonda zaczyna przekazywać błędne sygnały do sterownika silnika, co skutkuje złą korektą mieszanki, dalszym pogorszeniem spalania i szybszym zużyciem sondy oraz katalizatora. Długotrwała eksploatacja silnika z niesprawnym układem zapłonowym prowadzi do przegrzewania sondy, uszkodzenia grzałki i utraty precyzji pomiaru. Objawy uszkodzenia sondy lambda to wzrost spalania, falowanie obrotów, trudności z rozruchem, zapalenie kontrolki „check engine” i niezaliczenie badania emisji spalin. Regularna kontrola stanu świec, cewek i przewodów, szybka reakcja na objawy wypadania zapłonu oraz wymiana zużytych elementów pozwalają wydłużyć żywotność sondy lambda i całego układu wydechowego.