Doładowanie silnika przez kompresor zmienia warunki panujące w komorze spalania. Wzrasta ciśnienie powietrza i dawka paliwa, mieszanka staje się gęstsza, a spaliny wydają się bardziej energetyczne – to wszystko wpływa bezpośrednio na pracę świec zapłonowych. Po pierwsze, świece są zmuszone do wytwarzania iskry w wysokim ciśnieniu, co zwiększa obciążenie elektryczne i cieplne. W silnikach z kompresorem zaleca się stosowanie bardziej „zimnych” świec (niższy numer ciepłoty), które lepiej odprowadzają ciepło i zapobiegają samozapłonom (pre-ignition). Niewłaściwie dobrana świeca ulega szybszej degradacji: pojawia się nadtopienie elektrod, osady z niespalonego paliwa, czasem nawet mikropęknięcia izolatora. Istnieje większe ryzyko powstawania nagaru i przyspieszonego zużycia elektrod przy agresywnej jeździe lub źle wystrojonej mapie doładowania (za uboga mieszanka sprzyja przepalaniu świec). Kompresor wymaga też świec o zwiększonej wytrzymałości elektrycznej i termicznej, czasem irydowych lub platynowych, które dłużej zachowują ostrość elektrody. Skrócenie trwałości wynika także z częstego eksploatowania silnika w wysokim zakresie obrotów, przez co świece pracują w pełnym zakresie swoich możliwości. Dla zachowania wydajności i bezpieczeństwa zaleca się skrócenie interwałów wymiany świec (np. z 30 do 15 tys. km), stosowanie tylko sprawdzonych, markowych produktów z odpowiednim kodem ciepłoty dla wersji doładowanych oraz regularne obserwowanie kolorystyki i stanu elektrod podczas okresowych przeglądów.
Strona główna Kompresory i mechaniczne doładowanie Jak kompresor wpływa na trwałość świec zapłonowych