Jak naprawić system monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS)?

System monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS – Tire Pressure Monitoring System) to ważne urządzenie wspomagające bezpieczeństwo jazdy, które informuje kierowcę o spadku ciśnienia w oponach. Niewłaściwe działanie systemu może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Naprawa TPMS może obejmować różne etapy – od prostych napraw, takich jak kalibracja czujników, aż po wymianę uszkodzonych elementów. W tym artykule przedstawimy kroki naprawy, najczęstsze problemy oraz wskazówki dotyczące prawidłowej konserwacji systemu.

Jak działa TPMS?

Zanim przystąpimy do naprawy, warto zrozumieć podstawowe działanie systemu TPMS. System ten wykorzystuje czujniki zamontowane w kołach, które na bieżąco monitorują ciśnienie powietrza w oponach. Dane te są przesyłane do komputera pokładowego samochodu, który wyświetla ostrzeżenia, gdy ciśnienie spadnie poniżej zalecanej wartości.

Są dwa główne rodzaje systemów TPMS:

  • Bezpośredni TPMS: Czujniki są zamontowane bezpośrednio w kołach, a ich zadaniem jest pomiar rzeczywistego ciśnienia w oponach.
  • Pośredni TPMS: Bazuje na systemie ABS, monitorując różnice w prędkościach obrotowych kół, co pośrednio wskazuje na zmianę ciśnienia.

Typowe problemy z TPMS i ich naprawa

  1. Wskaźnik TPMS się świeci, mimo prawidłowego ciśnienia w oponach
    • Przyczyna: Może to być związane z błędną kalibracją czujników lub ich awarią.
    • Rozwiązanie: Pierwszym krokiem jest sprawdzenie rzeczywistego ciśnienia w oponach za pomocą manometru. Jeśli ciśnienie jest prawidłowe, należy spróbować skalibrować system. W niektórych samochodach można to zrobić za pomocą przycisku resetu lub w menu komputera pokładowego.
  2. Uszkodzenie czujników TPMS
    • Przyczyna: Czujniki TPMS są delikatnymi urządzeniami, które mogą ulec uszkodzeniu podczas zmiany opon, przypadkowego uderzenia lub zużycia baterii.
    • Rozwiązanie: Uszkodzone czujniki wymagają wymiany. W tym celu należy zdjąć oponę, aby uzyskać dostęp do czujnika, a następnie zamontować nowy element. Warto pamiętać, że nowe czujniki muszą być odpowiednio zaprogramowane, aby współpracowały z systemem samochodu.
  3. Błąd komunikacji między czujnikiem a komputerem pokładowym
    • Przyczyna: Może to wynikać z problemów z transmisją danych między czujnikami a komputerem.
    • Rozwiązanie: Często rozwiązaniem tego problemu jest ponowne uruchomienie systemu TPMS. Niektóre pojazdy wymagają kilkuminutowej jazdy, aby system zaktualizował dane. Jeśli to nie rozwiąże problemu, może być konieczna diagnostyka komputerowa w warsztacie.
  4. Zużyte baterie w czujnikach
    • Przyczyna: Czujniki TPMS mają wbudowane baterie, które zazwyczaj działają przez 5-10 lat. Po tym czasie mogą przestać działać.
    • Rozwiązanie: W większości przypadków, gdy bateria w czujniku się wyczerpie, jedynym rozwiązaniem jest wymiana całego czujnika. Niestety, większość czujników TPMS nie ma możliwości wymiany samej baterii.

Jak skalibrować system TPMS?

W niektórych przypadkach, po wymianie opon lub czujników, system TPMS wymaga ponownej kalibracji. Oto, jak to zrobić w kilku krokach:

  1. Sprawdź ciśnienie we wszystkich oponach – upewnij się, że wszystkie opony mają odpowiednie ciśnienie zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu.
  2. Zresetuj system TPMS – w niektórych samochodach istnieje dedykowany przycisk resetu, który zazwyczaj znajduje się w schowku lub na desce rozdzielczej. Inne pojazdy wymagają wykonania tej operacji za pomocą menu komputera pokładowego.
  3. Jazda kalibracyjna – po resecie systemu TPMS, należy przejechać samochodem przez kilka minut (zwykle około 10-15 minut), aby system mógł ponownie skalibrować czujniki i prawidłowo odczytać ciśnienie w oponach.

Kiedy zgłosić się do serwisu?

Jeśli po wykonaniu powyższych kroków system TPMS nadal wyświetla błąd lub nie działa prawidłowo, warto odwiedzić specjalistyczny warsztat. Mechanik będzie w stanie zdiagnozować bardziej skomplikowane problemy za pomocą komputera diagnostycznego, sprawdzić poszczególne czujniki i, jeśli to konieczne, zaprogramować nowe elementy.

Koszty naprawy systemu TPMS

Koszt naprawy systemu TPMS zależy od rodzaju usterki. Oto przybliżone ceny:

  • Kalibracja systemu: od 100 do 300 zł.
  • Wymiana czujnika: od 200 do 500 zł za sztukę (w zależności od modelu pojazdu).
  • Diagnostyka komputerowa: od 150 do 400 zł w specjalistycznym warsztacie.

Jak dbać o TPMS?

Aby system TPMS działał prawidłowo przez wiele lat, warto stosować się do kilku podstawowych zasad:

  • Regularnie sprawdzaj ciśnienie w oponach za pomocą manometru, aby upewnić się, że TPMS działa poprawnie.
  • Unikaj zbyt częstego demontażu opon, co może uszkodzić czujniki.
  • Podczas wymiany opon, poinformuj serwis o obecności czujników TPMS, aby uniknąć ich przypadkowego uszkodzenia.

System TPMS to zaawansowana technologia, która pomaga kierowcom utrzymać właściwe ciśnienie w oponach, co zwiększa bezpieczeństwo i komfort jazdy. Naprawa TPMS zazwyczaj nie jest skomplikowana, jednak wymaga odpowiedniej wiedzy i narzędzi. Regularne sprawdzanie ciśnienia oraz prawidłowa kalibracja systemu pozwolą uniknąć problemów i zapewnią długotrwałe działanie czujników.

Tekst: Redakcja
Fot: Stock