System wspomagania hamulców (serwo hamulcowe) jest kluczowym elementem układu hamulcowego, który zwiększa siłę nacisku na pedał hamulca, umożliwiając efektywniejsze hamowanie przy mniejszym wysiłku kierowcy. Jeśli system ten ulega awarii, hamowanie staje się trudniejsze, co może stwarzać poważne zagrożenie. W tym artykule omówimy najczęstsze problemy z systemem wspomagania hamulców oraz sposoby ich naprawy.
Jak działa system wspomagania hamulców?
System wspomagania hamulców opiera się na podciśnieniu wytwarzanym przez silnik lub pompę podciśnienia (w przypadku niektórych silników). Dzięki temu podciśnieniu, podczas nacisku na pedał hamulca, siła hamowania jest zwiększana, co umożliwia bardziej efektywne działanie układu hamulcowego. Główne elementy systemu to pompa hamulcowa, siłownik serwa oraz przewody, które transportują podciśnienie.
Objawy awarii systemu wspomagania hamulców
- Twardy pedał hamulca: Gdy wspomaganie przestaje działać, pedał hamulca staje się bardzo twardy i wymaga znacznie większej siły, aby skutecznie zahamować pojazd.
- Hałas przy hamowaniu: Charakterystyczne syczenie podczas naciskania pedału hamulca może świadczyć o wycieku powietrza z układu serwa.
- Wydłużona droga hamowania: Awaria wspomagania może sprawić, że hamowanie będzie mniej skuteczne, co prowadzi do wydłużonej drogi hamowania.
- Ostrzeżenie na desce rozdzielczej: Nowoczesne pojazdy często informują o problemach z układem hamulcowym za pomocą komunikatu na desce rozdzielczej.
Najczęstsze przyczyny awarii systemu wspomagania hamulców
- Wyciek powietrza w układzie
Serwo hamulcowe opiera się na podciśnieniu, więc wyciek powietrza w przewodach lub uszczelkach może prowadzić do jego awarii. Nawet niewielki nieszczelność może spowodować, że układ wspomagania przestanie działać prawidłowo.Rozwiązanie: Sprawdź przewody i połączenia pod kątem wycieków powietrza. Jeśli znajdziesz uszkodzone lub zużyte przewody, wymień je na nowe. W niektórych przypadkach konieczna może być wymiana uszczelek.
- Awaria pompy podciśnienia
W samochodach z silnikami benzynowymi podciśnienie jest wytwarzane przez silnik, natomiast w dieslach często stosuje się dodatkową pompę podciśnienia. Awaria tej pompy spowoduje, że wspomaganie hamulców przestanie działać.Rozwiązanie: Jeśli podejrzewasz awarię pompy podciśnienia, zleć jej sprawdzenie w warsztacie samochodowym. Pompa ta może wymagać wymiany, co zazwyczaj wiąże się z kosztami rzędu kilkuset złotych.
- Uszkodzenie serwa hamulcowego
Serwo hamulcowe to główny element systemu wspomagania, który może ulec zużyciu lub uszkodzeniu. Często przyczyną awarii jest wewnętrzne nieszczelności, które powodują utratę podciśnienia.Rozwiązanie: W przypadku uszkodzenia serwa hamulcowego, konieczna będzie jego wymiana. Koszt nowego serwa waha się w zależności od modelu samochodu, ale zazwyczaj wynosi od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych.
- Problemy z zaworem zwrotnym
Zawór zwrotny w układzie wspomagania hamulców zapewnia utrzymanie odpowiedniego podciśnienia w układzie. Uszkodzony zawór może powodować problemy z dostarczaniem podciśnienia do serwa, co wpływa na jego efektywność.Rozwiązanie: Sprawdź zawór zwrotny pod kątem prawidłowego działania. Jeśli jest on uszkodzony lub zablokowany, wymień go na nowy.
- Problemy elektryczne
W nowoczesnych samochodach z elektronicznymi układami wspomagania hamulców mogą wystąpić problemy związane z elektroniką, takie jak uszkodzenie czujników lub sterownika.Rozwiązanie: W przypadku problemów elektrycznych konieczne jest przeprowadzenie diagnostyki komputerowej w warsztacie. Komputer diagnostyczny wskaże dokładną przyczynę awarii, a naprawa może polegać na wymianie czujników lub aktualizacji oprogramowania.
Diagnostyka problemów
Jeśli zauważysz problemy z systemem wspomagania hamulców, pierwszym krokiem jest diagnostyka problemu. Oto kilka kroków, które można podjąć:
- Sprawdzenie przewodów: Skontroluj przewody podciśnieniowe prowadzące do serwa hamulcowego pod kątem wycieków lub uszkodzeń.
- Testowanie serwa: Wciśnij pedał hamulca kilka razy przy wyłączonym silniku, a następnie uruchom silnik z wciśniętym pedałem. Jeśli pedał nie opadnie, może to oznaczać problem z serwem lub układem podciśnienia.
- Diagnostyka komputerowa: W samochodach z elektronicznymi systemami wspomagania hamulców, podłączenie komputera diagnostycznego może pomóc w wykryciu błędów w układzie.
Naprawa systemu wspomagania hamulców
W zależności od przyczyny awarii, naprawa może obejmować różne czynności:
- Wymiana przewodów: W przypadku wycieków powietrza w przewodach podciśnieniowych, ich wymiana jest stosunkowo tania i szybka do przeprowadzenia.
- Wymiana serwa hamulcowego: Jeśli serwo jest uszkodzone, jego wymiana jest bardziej skomplikowana i kosztowna, ale niezbędna do prawidłowego działania układu hamulcowego.
- Naprawa pompy podciśnienia: W przypadku uszkodzonej pompy podciśnienia, konieczna będzie jej wymiana.
- Naprawa zaworu zwrotnego: Jeśli zawór zwrotny jest uszkodzony, jego wymiana jest prostym zabiegiem, który można przeprowadzić w warsztacie.
Koszty naprawy
Koszt naprawy systemu wspomagania hamulców zależy od przyczyny awarii i modelu pojazdu. Przykładowe koszty to:
- Wymiana przewodów podciśnieniowych: od 100 do 300 zł.
- Wymiana serwa hamulcowego: od 500 do 2000 zł, w zależności od modelu samochodu.
- Naprawa pompy podciśnienia: od 300 do 1000 zł.
System wspomagania hamulców to niezwykle ważny element każdego pojazdu, który wpływa na bezpieczeństwo jazdy. Regularna konserwacja i kontrola układu hamulcowego mogą zapobiec poważnym awariom i kosztownym naprawom. W przypadku problemów z systemem, najlepiej skontaktować się z profesjonalnym warsztatem, który przeprowadzi diagnostykę i naprawę, aby zapewnić pełną sprawność układu hamulcowego.
Tekst: Redakcja
Fot: Stock