Współczesne reflektory samochodowe, szczególnie te wyposażone w układy soczewek, automatycznego poziomowania oraz systemy adaptacyjne, mają bardzo precyzyjnie zaprogramowaną geometrię świecenia. Ich zadaniem nie jest jedynie oświetlenie drogi, ale także zapewnienie maksymalnego bezpieczeństwa bez oślepiania innych kierowców. Gdy dochodzi do błędu w kierunku świecenia, skutki mogą być odczuwalne zarówno dla kierowcy, jak i pozostałych uczestników ruchu. Nieprawidłowy kierunek światła to nie tylko niewystarczające oświetlenie jezdni, ale także ryzyko interwencji służb drogowych czy brak pozytywnego wyniku przeglądu technicznego.
Objawy błędnego kierunku świecenia reflektora są zauważalne najczęściej podczas jazdy nocą. Kierowca może odczuwać, że światła nie oświetlają prawidłowo przestrzeni przed pojazdem. Jedna ze stron może świecić zbyt nisko, przez co obraz drogi staje się zbyt ciemny, albo zbyt wysoko, powodując oślepianie innych kierowców. Czasem zdarza się, że jeden z reflektorów emituje światło w bok, co znacząco pogarsza widoczność i jest bardzo niebezpieczne na drogach nieoświetlonych. W samochodach z systemem samopoziomowania lub adaptacyjnym reflektorem AFS pojawienie się błędnego kierunku świecenia może być także sygnalizowane kontrolką na desce rozdzielczej lub zapisanym błędem w pamięci sterownika.
W praktyce do takiego błędu dochodzi najczęściej po kolizji, nieprawidłowym montażu reflektora lub po wymianie źródła światła na inne niż zalecane. Jeśli lampa została zamontowana pod niewłaściwym kątem, albo jeśli nieprawidłowo osadzono żarówkę lub moduł LED, strumień światła przestaje być skupiony zgodnie z założeniami optyki. W pojazdach z czujnikami poziomu zawieszenia, nawet zużycie elementów zawieszenia lub błędne położenie ramion czujników może skutkować niewłaściwym ustawieniem świateł. W takim przypadku system może próbować automatycznie kompensować błąd, ale nie zawsze jest to skuteczne.
W diagnostyce komputerowej często pojawia się wtedy zapis o zbyt dużym wychyleniu elementu poziomującego, niespójności z czujnikiem nachylenia lub problemie z komunikacją między czujnikiem a sterownikiem reflektora. W systemach AFS może to skutkować unieruchomieniem funkcji skrętu reflektora w zakrętach albo wymuszeniem pracy reflektorów w trybie podstawowym. Dodatkowo, niektóre pojazdy po wykryciu błędu same obniżają zasięg świateł jako forma zabezpieczenia przed oślepianiem innych kierowców.
Warto również wspomnieć, że błędny kierunek świecenia może być skutkiem fizycznego uszkodzenia układu optycznego w reflektorze. Pęknięcie soczewki, przesunięcie lustra odbłyśnika albo wewnętrzne wypaczenie przetwornicy w lampie ksenonowej lub LED-owej to czynniki, które znacząco zmieniają geometrię rozsyłu światła. Niestety, w takich przypadkach często nie ma możliwości korekty ustawienia śrubami regulacyjnymi, a jedynym rozwiązaniem bywa wymiana całego reflektora lub jego naprawa w specjalistycznym serwisie.
Aby uniknąć podobnych problemów, warto po każdej interwencji w układ oświetlenia – nawet po wymianie żarówki – sprawdzić ustawienie świateł na specjalistycznym urządzeniu. W przypadku montażu reflektorów po kolizji lub naprawie blacharskiej konieczne jest również sprawdzenie ustawienia świateł i ewentualne przeprowadzenie adaptacji przy pomocy komputera diagnostycznego. Tylko takie podejście zapewni, że reflektory będą świecić zgodnie z homologacją i spełnią swoje zadanie w każdych warunkach.