Iskra przeskakująca na kolektor wydechowy lub dolotowy to jeden z najbardziej charakterystycznych objawów uszkodzenia przewodu zapłonowego lub cewki. Wysokie napięcie, zamiast trafić do świecy, znajduje najkrótszą drogę do masy – często właśnie przez metalowe elementy kolektora. Objawia się to przede wszystkim nierówną pracą silnika, szarpaniem, spadkiem mocy oraz wypadaniem zapłonu w jednym lub kilku cylindrach. W nocy lub w ciemnym garażu można czasem zaobserwować niebieskie iskry przeskakujące z przewodu lub cewki na kolektor – to wyraźny sygnał przebicia izolacji. Dodatkowo, podczas jazdy mogą pojawiać się charakterystyczne „strzały” w wydechu, spowodowane dopalaniem się niespalonego paliwa w układzie wydechowym. Przeskok iskry na kolektor prowadzi do utraty energii iskry, co skutkuje niepełnym spalaniem mieszanki, wzrostem zużycia paliwa i emisji spalin. Długotrwała jazda z takim problemem może doprowadzić do uszkodzenia świec, cewek, sondy lambda, a nawet katalizatora. Objawy nasilają się szczególnie podczas wilgotnej pogody lub po myciu silnika, gdy przewody są dodatkowo narażone na zawilgocenie. Rozwiązaniem problemu jest wymiana uszkodzonych przewodów lub cewek na nowe, najlepiej wysokiej jakości, oraz regularna kontrola ich stanu i poprowadzenia. Warto także zadbać o prawidłowe ułożenie przewodów, aby unikać kontaktu z gorącymi elementami silnika.