Jak objawia się nieciągłość sygnału wtryskiwacza?

Nieprawidłowa kalibracja pompy wysokiego ciśnienia prowadzi do niestabilnego ciśnienia na listwie, co skutkuje nierówną pracą silnika, błędami mieszanki oraz trudnościami w rozruchu. W skrajnych przypadkach może dojść do zbyt dużego obciążenia wtryskiwaczy, co przyspiesza ich zużycie. Czujnik położenia wału ma wpływ na synchronizację wtrysku paliwa – jego błędne wskazania mogą prowadzić do opóźnienia wtrysku, nierównej pracy i błędów zapłonu. W przypadku diesli zatkanie przewodu powrotnego skutkuje wzrostem ciśnienia w listwie, nadmiernym obciążeniem pompy i błędami w pracy regulatora ciśnienia. Zanieczyszczenia zalegające w przewodach paliwowych po długim postoju lub niewłaściwej naprawie mogą dostać się do filtra, powodując jego szybsze zapchanie i zmniejszenie przepływu. Zatarcie pompy paliwa przy braku smarowania objawia się nagłym zanikiem jej pracy, brakiem ciśnienia, szarpaniem, a finalnie całkowitym unieruchomieniem silnika. Pompa pracuje na sucho, co prowadzi do uszkodzenia jej elementów. W silnikach z bezpośrednim wtryskiem paliwa filtr musi zatrzymywać drobniejsze zanieczyszczenia przy wyższym ciśnieniu, co powoduje jego szybsze zużycie. Dlatego zaleca się częstsze jego wymiany niż w klasycznych układach. Praca silnika tylko na jednym sprawnym wtryskiwaczu skutkuje silnymi wibracjami, brakiem mocy, szarpaniem oraz pojawieniem się błędów na desce rozdzielczej – jednostka może przejść w tryb awaryjny. Pompa paliwa chłodzona jest przepływającym paliwem – jego niski poziom w baku lub całkowity brak prowadzi do przegrzewania pompy, hałasu, spadku ciśnienia i szybkiego zużycia. Nieciągłość sygnału wtryskiwacza objawia się przerwami w pracy konkretnego cylindra, spadkiem mocy i błędami zapłonu – sterownik może zarejestrować błąd zwarcia lub przerwy obwodu. Filtr paliwa może ulec rozpadowi wewnętrznemu w wyniku długotrwałego działania wody, korozji lub nieprawidłowej eksploatacji – objawia się to obecnością cząstek materiału filtracyjnego w paliwie oraz zanikami ciśnienia.
Redakcja portalu Selected.pl
Jesteśmy zespołem pasjonatów motoryzacji, dziennikarzy i specjalistów technicznych, którzy każdego dnia tworzą rzetelne, praktyczne i unikalne treści dla kierowców. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych porad, analiz usterek i inspiracji tuningowych - od eksploatacji codziennych aut po historie wyjątkowych projektów. Wierzymy, że wiedza techniczna może być przekazywana przystępnie i ciekawie, a motoryzacja to coś więcej niż tylko środki transportu - to styl życia. Sprawdź kanały social media: