Jak objawia się przecięty przewód sygnałowy czujnika ABS?

Czujnik ABS to element niezwykle istotny dla funkcjonowania systemu zapobiegającego blokowaniu kół podczas hamowania. Jest on montowany przy każdym kole i monitoruje prędkość obrotową, przesyłając sygnał do jednostki sterującej ABS. Na podstawie tych danych komputer może dynamicznie regulować ciśnienie w układzie hamulcowym, zapobiegając poślizgowi. Gdy przewód sygnałowy czujnika zostanie uszkodzony – na przykład przecięty – dochodzi do zakłócenia komunikacji między czujnikiem a sterownikiem, co skutkuje wyłączeniem funkcji ABS i pojawieniem się szeregu objawów.

Pierwszym, najczęściej zauważalnym sygnałem awarii jest zaświecenie się kontrolki ABS na desce rozdzielczej. To ostrzeżenie informuje kierowcę, że system nie działa i auto zachowuje się jakby było pozbawione wspomagania podczas awaryjnego hamowania. W wielu przypadkach równocześnie może pojawić się kontrolka systemu ESP lub ASR, jeśli pojazd korzysta ze zintegrowanej elektroniki stabilizującej tor jazdy. Systemy te wykorzystują te same czujniki, więc ich działanie również może zostać zakłócone.

Kolejnym objawem przecięcia przewodu sygnałowego jest nieprawidłowa interpretacja prędkości obrotowej koła. Komputer może odczytywać dane z danego koła jako zerowe lub skrajnie niestabilne, co zostanie zarejestrowane jako błąd. W przypadku jazdy z taką usterką może dochodzić do pulsacyjnych lub przedwczesnych reakcji układu hamulcowego, ponieważ komputer próbuje wciąż kompensować nieistniejący poślizg. Czasem może to powodować niestabilność przy niskich prędkościach lub podczas ruszania na mokrej nawierzchni.

Ciekawym objawem przeciętego przewodu sygnałowego czujnika ABS może być także brak działania tempomatu w autach, które wymagają potwierdzenia prędkości z czujników koła. To niepozorny, ale jednoznaczny symptom, że coś zakłóca przekazywanie danych o prędkości do jednostki sterującej. Również działanie wspomagania kierownicy może być zaburzone w pojazdach z układami adaptacyjnymi, które opierają się na danych z ABS-u.

Sam fakt przecięcia przewodu może być trudny do wykrycia bez fizycznej inspekcji. Często do uszkodzenia dochodzi w miejscach narażonych na ruch, zginanie lub kontakt z kołem – na przykład w pobliżu amortyzatora lub piasty. Do uszkodzeń dochodzi wskutek otarć o ruchome elementy zawieszenia, kontaktu z ostrą krawędzią lub po prostu przez nieprawidłowy montaż przewodu po wcześniejszym serwisie. Przecięcie może być całkowite lub tylko częściowe – w drugim przypadku objawy mogą występować losowo, zależnie od pozycji zawieszenia lub temperatury otoczenia.

Diagnostyka usterki opiera się zazwyczaj na odczycie błędów z komputera pokładowego – pojawi się kod informujący o braku sygnału z konkretnego czujnika prędkości koła. Jednak to dopiero początek. Aby potwierdzić przecięcie przewodu, należy wykonać pomiar ciągłości obwodu przy użyciu multimetru – najczęściej od wtyczki czujnika aż do modułu ABS. Jeżeli nie ma przejścia, uszkodzenie przewodu jest pewne. W niektórych przypadkach konieczne będzie wypięcie przewodu ze złącza lub sprawdzenie stanu izolacji wizualnie – szczególnie jeśli w miejscu uszkodzenia doszło do zawilgocenia lub utlenienia żyły.

Ważne jest, by w przypadku wykrycia takiej usterki nie zwlekać z naprawą. Brak działającego systemu ABS może znacząco wydłużyć drogę hamowania, zwłaszcza na śliskiej nawierzchni. Dodatkowo może wpłynąć na działanie innych układów bezpieczeństwa, które na co dzień współpracują z czujnikami prędkości kół.

Redakcja portalu Selected.pl
Jesteśmy zespołem pasjonatów motoryzacji, dziennikarzy i specjalistów technicznych, którzy każdego dnia tworzą rzetelne, praktyczne i unikalne treści dla kierowców. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych porad, analiz usterek i inspiracji tuningowych - od eksploatacji codziennych aut po historie wyjątkowych projektów. Wierzymy, że wiedza techniczna może być przekazywana przystępnie i ciekawie, a motoryzacja to coś więcej niż tylko środki transportu - to styl życia. Sprawdź kanały social media: