Uszkodzenie aparatu zapłonowego, znanego też jako rozdzielacz zapłonu, to typowa usterka w starszych pojazdach z klasycznym układem zapłonowym. Najczęstsze objawy to trudności z rozruchem, zwłaszcza w wilgotne dni, nierówna praca silnika, szarpanie podczas przyspieszania, wypadanie zapłonu i spadek mocy. Silnik może pracować na mniejszej liczbie cylindrów, a przy wyższych obrotach pojawiają się przerwy w zapłonie i falowanie obrotów. Wewnątrz aparatu mogą pojawić się ślady zużycia styków, wypalenia, nagaru lub korozji, co prowadzi do nieregularnego rozdzielania napięcia do świec. Uszkodzenie łożysk lub wałka rozdzielacza powoduje powstawanie luzów, przez co moment wyzwolenia iskry jest niestabilny. Zdarza się, że aparat zapłonowy przepuszcza wilgoć, co objawia się iskrzeniem na zewnątrz, przebiciami i całkowitym brakiem iskry. W skrajnych przypadkach silnik może całkowicie odmówić posłuszeństwa. Regularna kontrola i konserwacja aparatu zapłonowego, wymiana kopułki, palca i uszczelek to podstawa sprawności klasycznego układu zapłonowego i pewnego rozruchu w każdych warunkach.