Czujniki ciśnienia w oponach (TPMS) są dziś standardem w większości nowych samochodów, odpowiadając za bezpieczeństwo jazdy i informując kierowcę o spadku ciśnienia lub przebiciu opony. System TPMS wykorzystuje sygnały radiowe do komunikacji między czujnikami zamontowanymi w kołach a centralnym modułem odbiorczym pojazdu. Jednym z mniej oczywistych, lecz coraz częściej spotykanych problemów są zakłócenia pracy TPMS spowodowane przez układ oświetlenia – zwłaszcza po montażu nieoryginalnych lub niskiej jakości świateł LED, przetwornic czy adapterów.
Zakłócenie czujnika ciśnienia opon przez układ oświetlenia objawia się najczęściej nagłym pojawieniem się komunikatu o błędzie systemu TPMS na desce rozdzielczej. Kierowca może zauważyć, że kontrolka ciśnienia miga lub świeci się na stałe, mimo że wszystkie opony są prawidłowo napompowane. W niektórych przypadkach system nie jest w stanie odczytać sygnału z jednego lub kilku czujników, przez co wyświetla informację o braku komunikacji z kołem lub o awarii całego systemu.
Często problem występuje tylko w określonych sytuacjach – na przykład po włączeniu świateł mijania, świateł do jazdy dziennej LED lub po zamontowaniu dodatkowego oświetlenia z przetwornicami. Zakłócenia elektromagnetyczne generowane przez nieoryginalne źródła światła mogą „zagłuszać” sygnał radiowy TPMS, uniemożliwiając jego poprawny odbiór przez moduł centralny. Objawia się to okresowym zanikaniem sygnału z czujników, przerywanym działaniem systemu lub fałszywymi alarmami o spadku ciśnienia.
W skrajnych przypadkach zakłócenia mogą prowadzić do całkowitej dezaktywacji systemu TPMS, co jest niebezpieczne, ponieważ kierowca nie zostaje ostrzeżony o realnym zagrożeniu na drodze. Dodatkowo, niektóre pojazdy mogą przejść w tryb awaryjny, ograniczając prędkość lub wyłączając niektóre funkcje bezpieczeństwa.
Diagnostyka takiej usterki polega na analizie momentu pojawiania się błędów – jeśli problem występuje tylko po włączeniu świateł lub montażu nowych źródeł światła, bardzo prawdopodobne jest, że to właśnie układ oświetlenia generuje zakłócenia. Rozwiązaniem jest zastosowanie homologowanych, wysokiej jakości żarówek i przetwornic LED z filtrami EMI, które minimalizują emisję zakłóceń elektromagnetycznych. W niektórych przypadkach konieczna może być zmiana miejsca montażu przetwornic lub dodatkowe ekranowanie przewodów.
Zakłócenie czujnika ciśnienia opon przez układ oświetlenia to przykład, jak pozornie niezwiązane ze sobą systemy mogą wzajemnie na siebie oddziaływać. Szybka identyfikacja źródła problemu i odpowiednia modernizacja instalacji pozwalają przywrócić pełną funkcjonalność TPMS i zapewnić bezpieczeństwo jazdy.