Rozróżnienie objawów wynikających z uszkodzonej świecy zapłonowej od tych spowodowanych awarią wtryskiwacza paliwa jest kluczowe dla skutecznej diagnostyki silnika. Uszkodzona świeca zapłonowa najczęściej objawia się trudnościami z rozruchem, nierówną pracą silnika, szarpaniem podczas przyspieszania oraz wypadaniem zapłonu na jednym cylindrze. Typowe są także zwiększone zużycie paliwa, spadek mocy i falowanie obrotów. Po wykręceniu świecy można zauważyć czarny nagar, ślady zaolejenia lub uszkodzenia elektrody. W przypadku awarii wtryskiwacza objawy mogą być podobne – nierówna praca silnika, trudności z odpaleniem, spadek mocy czy dymienie z wydechu. Jednak uszkodzony wtryskiwacz często powoduje dymienie na czarno lub biało, a także wyraźny wzrost zużycia paliwa przy jednoczesnym spadku mocy. Wtryskiwacz, który „leje”, powoduje zalewanie cylindra paliwem, co prowadzi do trudności z rozruchem i charakterystycznego zapachu benzyny. W przypadku świecy zapłonowej najważniejsza jest kontrola iskry – jej brak lub słaba, nieregularna iskra wskazuje na problem z zapłonem. W przypadku wtryskiwacza kluczowe jest sprawdzenie dawki paliwa, dymienia oraz odczyt błędów z komputera diagnostycznego. Ostateczną diagnozę można postawić po sprawdzeniu stanu świec, testach iskry i ewentualnej weryfikacji pracy wtryskiwaczy na stole probierczym.