Jak przebiega proces ładowania baterii podczas jazdy

Proces ładowania baterii trakcyjnej w hybrydzie odbywa się dynamicznie i automatycznie, bez udziału kierowcy – układ centralny monitoruje stan ogniw, poziom naładowania oraz zadane parametry, decydując, kiedy i jak intensywnie ładować baterię. Główne źródła energii to: hamowanie rekuperacyjne (silnik elektryczny pracuje jako generator, przetwarzając energię kinetyczną na prąd elektryczny), wytracanie prędkości (tzw. freewheeling – podczas toczenia lub zjazdu z górki), a także specjalny tryb ładowania z silnika spalinowego, przy niedoborze energii lub pracy systemu w trybie hybrydowym na trasie. Prąd wygenerowany w wyniku rekuperacji lub pracy silnika spalinowego trafia przez inwerter do pakietu baterii HV, a komputer dba o to, by nie przekroczyć bezpiecznych wartości napięcia, temperatury oraz równowagi energetycznej poszczególnych bloków. System stale balansuje moc ładowania i rozładowania, wykorzystuje chłodzenie (wentylator, ciecz) i na bieżąco koryguje strategię zależnie od prędkości, obciążenia, warunków zewnętrznych i poziomu zużycia baterii. Nowoczesne hybrydy umożliwiają też ładowanie przez generator spalinowy podczas postoju lub dłuższych podjazdów, lecz nie pozwalają na pełne rozładowanie ani przeładowanie akumulatora – ochrona BMS (Battery Management System) jest nadrzędna. Dzięki temu proces ładowania i rozładowania jest w pełni bezpieczny i samodzielnie zarządzany przez automatykę pojazdu.