Czujnik MAF (Mass Air Flow), czyli czujnik masowego przepływu powietrza, jest jednym z najważniejszych elementów nowoczesnych układów wtryskowych sterujących pracą silnika. Do jego głównych zadań należy bieżący pomiar ilości powietrza dostarczanego do cylindrów – na tej podstawie komputer pokładowy dobiera optymalną dawkę paliwa, co bezpośrednio wpływa na osiągi, spalanie oraz emisję spalin. Awaria czujnika MAF prowadzi do wielu niespecyficznych, ale wyraźnych objawów. Przede wszystkim, pojawiają sięproblemy z dynamiką jazdy– samochód nagle traci moc, nie reaguje płynnie na pedał gazu, występuje wyczuwalne dławienie się, a podczas przyspieszania można zaobserwować szarpanie i krótkotrwałe „dziury mocy”. W najpoważniejszych przypadkach silnik może przejść w tryb awaryjny, ograniczając obr. do 2500-3500 RPM (tzw. limp mode) i odcinając nadmiar paliwa, by nie doprowadzić do kolejnych uszkodzeń. Innym powszechnym objawem jestzwiększone zużycie paliwa– komputer, nie mając wiarygodnych danych o ilości powietrza, może „wlać” nadmiar benzyny lub ropy, przez co spalanie drastycznie rośnie, a mieszanka robi się zbyt bogata lub zbyt uboga. Z koleiniestabilna praca na biegu jałowym– wahania i opadanie obrotów, tendencja do gaśnięcia po rozruchu, nierówna praca silnika, to bardzo typowe symptomy uszkodzenia MAF. Czujnik potrafi generować także takie błędy, jak czarny lub szary dym z rury wydechowej (zwłaszcza w dieslach), trudności z odpaleniem na ciepło oraz nagłe spadki mocy podczas jazdy pod obciążeniem. Kolejnym sygnałem jestpojawienie się komunikatów i kontrolek check engine– typowe kody błędów to P0100 (ogólna awaria MAF), P0101-P0104 (zakres/obwód), a także mieszanki paliwowej (P0171, P0172). Diagnostyka awarii czujnika MAF polega na odczytaniu błędów komputerowych, porównaniu wartości rzeczywistych z parametrami referencyjnymi, a nierzadko także podłączeniu oscyloskopu i sprawdzenia, czy czujnik reaguje na zmiany ilości powietrza. W łatwy sposób można sprawdzić działanie MAF poprzez jego odłączenie: przy wyłączonym silniku należy wypiąć z czujnika wtyczkę i uruchomić silnik – jeśli jego praca nie ulega zmianie lub poprawie, to znak, że czujnik jest niesprawny lub zanieczyszczony. Najczęstszą przyczyną awarii jest zabrudzenie elementu pomiarowego kurzem, olejem lub pyłem, dostanie się wody do wnętrza czujnika, zwarcie w instalacji lub utrata szczelności układu dolotowego. Profilaktyka polega na regularnej wymianie filtrów powietrza, kontroli szczelności przewodów i okresowym czyszczeniu czujnika dedykowanymi preparatami – ręczne czyszczenie drucikiem czy alkoholem prowadzi często do całkowitego zniszczenia elementu pomiarowego. W przypadku całkowitej awarii MAF konieczna jest najczęściej wymiana na nowy, gdyż regeneracja jest nieopłacalna i niewskazana. Ponadto, objawy uszkodzenia MAF łatwo pomylić z ustereką MAP, TPS, EGR czy wtryskiwaczy, dlatego zaleca się pełną diagnostykę komputerową i profesjonalną kontrolę parametrów silnika.