Jak rozpoznać błędne skalibrowanie czujnika kąta skrętu?

Czujnik kąta skrętu kierownicy to kluczowy element systemów bezpieczeństwa czynnego, takich jak ESP, ABS czy asystent pasa ruchu. Jego zadaniem jest precyzyjne monitorowanie położenia kierownicy i przekazywanie tych informacji do sterownika pojazdu, który na ich podstawie podejmuje decyzje dotyczące stabilizacji toru jazdy czy interwencji w układzie hamulcowym. Błędna kalibracja czujnika kąta skrętu może prowadzić do szeregu nieprawidłowości w działaniu systemów bezpieczeństwa. Najczęstszym objawem jest zapalenie się kontrolki ESP lub ABS na desce rozdzielczej oraz pojawienie się komunikatów o błędach systemu stabilizacji toru jazdy. Samochód może wykazywać nierówną pracę układu kierowniczego, trudności z utrzymaniem prostego toru jazdy, a także nieprzewidywalne reakcje podczas gwałtownych manewrów. Innym objawem jest opóźniona lub nieadekwatna reakcja systemu ESP na poślizg, a w skrajnych przypadkach – nieprawidłowa interwencja (np. przyhamowanie niewłaściwego koła lub ograniczenie mocy silnika w nieodpowiednim momencie). W niektórych przypadkach kierownica może nie wracać do pozycji neutralnej po skręcie, a samochód może „ściągać” na jedną stronę. Po każdej naprawie układu kierowniczego, wymianie czujnika kąta skrętu lub regulacji geometrii kół konieczna jest profesjonalna kalibracja czujnika przy użyciu komputera diagnostycznego. Regularna diagnostyka, korzystanie z usług profesjonalnych serwisów i dbałość o precyzyjne ustawienie układu kierowniczego to klucz do skutecznej pracy systemów bezpieczeństwa i pewności prowadzenia pojazdu.