Iskra przeskakująca na cewce zapłonowej to jeden z najczęstszych objawów uszkodzenia izolacji cewki lub przewodów wysokiego napięcia. Zjawisko to polega na tym, że wysokie napięcie generowane przez cewkę zamiast trafić do świecy zapłonowej, „ucieka” przez uszkodzoną izolację na obudowę cewki lub inne metalowe elementy silnika. Rozpoznanie tego problemu jest stosunkowo proste, zwłaszcza w warunkach ograniczonego oświetlenia. Najbardziej charakterystycznym objawem jest pojawienie się niebieskich, wyraźnych iskier na powierzchni cewki lub w jej pobliżu, widocznych po zmroku lub w ciemnym garażu. Często towarzyszy temu charakterystyczny dźwięk trzaskania lub „strzelania” iskier. Objawy te nasilają się podczas wilgotnej pogody, po myciu silnika lub w czasie jazdy w deszczu, gdy wilgoć dodatkowo pogarsza izolację. Skutkiem przeskoku iskry na cewce jest wypadanie zapłonu, szarpanie silnika, utrata mocy, wzrost zużycia paliwa i emisji spalin. Długotrwała eksploatacja silnika z takim problemem prowadzi do uszkodzenia świec, przewodów, a nawet katalizatora. W celu potwierdzenia diagnozy warto dokładnie obejrzeć cewkę i przewody, szukając śladów nadpaleń, pęknięć, przebarwień lub śladów wilgoci. W razie stwierdzenia przeskoku iskry konieczna jest natychmiastowa wymiana uszkodzonej cewki lub przewodów na nowe, najlepiej wysokiej jakości, aby uniknąć powtarzających się awarii i kosztownych napraw.