Jak rozpoznać niesprawność czujników w aucie

Czujniki systemów hamowania awaryjnego i asystentów jazdy to podstawa sprawnego działania każdego nowoczesnego pojazdu wyposażonego w ADAS. Niesprawność czujników znacząco obniża bezpieczeństwo codziennej jazdy, prowadząc do błędnych reakcji systemu lub całkowitej jego dezaktywacji. Rozpoznanie uszkodzenia czujnika nie zawsze jest oczywiste, ale istnieje szereg charakterystycznych objawów. Pierwszy z nich to komunikaty błędów na desce rozdzielczej, takie jak: „front assist unavailable”, „sensor blocked”, „emergency brake inactive”, „collision warning off” lub wyświetlenie ikony auta z wykrzyknikiem. Drugim alarmującym sygnałem są fałszywe alarmy – system reaguje nagłym hamowaniem bez widocznej przeszkody, wydaje ostrzeżenia dźwiękowe lub świetlne tam, gdzie nie występuje zagrożenie. Często pojawia się też odwrotna sytuacja – asystent pasów czy automatyczne hamowanie po prostu nie działają pomimo oczywistego bodźca. Niesprawność czujnika można także rozpoznać, gdy system wyłącza się samoczynnie – np. po przejechaniu przez kałużę, w czasie intensywnych opadów śniegu, po mocnym zabrudzeniu czujników błotem lub nawet po myjni automatycznej (zostawiającej na soczewce tzw. film wodny lub detergenty). Kolejnymi przesłankami są: dłuższy czas reakcji systemów (tempomat nie trzyma dystansu, asystent martwego pola nie wykrywa innych pojazdów lub utrata funkcjonalności pod wpływem silnego światła słonecznego). Zimą lub w trudnych warunkach atmosferycznych niesprawność czujników wzrasta ze względu na zasłanianie ich warstwą lodu, śniegu czy zamarzniętej soli. Regularne sprawdzanie (mycie, usuwanie lodu i pyłu) oraz kontrola komunikatów z komputera pokładowego to podstawy prawidłowego funkcjonowania czujników. W wypadku powtarzających się błędów niezbędna jest diagnostyka komputerowa w serwisie – tylko wtedy można wykluczyć uszkodzenie samej kamery, radaru lub wiązki przewodów.