Jak rozpoznać niewidoczny błąd układu poduszek w diagnostyce?

Układ poduszek powietrznych (SRS) jest jednym z najważniejszych systemów bezpieczeństwa w samochodzie. Czasem zdarza się, że błąd w tym układzie nie jest widoczny na desce rozdzielczej – kontrolka SRS nie świeci się, a mimo to system może nie działać prawidłowo. Niewidoczny błąd układu poduszek można rozpoznać tylko za pomocą diagnostyki komputerowej. W trakcie profesjonalnego przeglądu serwisowego mechanik podłącza tester diagnostyczny do gniazda OBD i odczytuje kody błędów zapisane w pamięci sterownika SRS. Błędy te mogą dotyczyć przerw w obwodach, nieprawidłowej rezystancji poduszek lub napinaczy, problemów z czujnikami zderzenia czy uszkodzeń taśmy zwijacza w kierownicy. Często są to błędy sporadyczne, które nie powodują zapalenia kontrolki, ale mogą uniemożliwić zadziałanie systemu podczas wypadku. Innym sposobem wykrycia problemu jest obserwacja zachowania kontrolki SRS podczas uruchamiania pojazdu – powinna się zapalić na kilka sekund i zgasnąć. Jeśli gaśnie zbyt szybko lub nie zapala się wcale, może to świadczyć o próbie ukrycia błędu (np. poprzez wyjęcie żarówki). Warto także zwrócić uwagę na historię napraw powypadkowych – jeśli samochód brał udział w kolizji, a nie wymieniono wszystkich elementów systemu SRS, mogą pozostać niewidoczne błędy. Regularna diagnostyka komputerowa i przeglądy techniczne to jedyny sposób, by mieć pewność, że układ poduszek powietrznych działa prawidłowo i zapewnia pełną ochronę w razie wypadku.