Jak rozpoznać oryginalną poduszkę powietrzną

Rozpoznanie, czy poduszka powietrzna w naszym samochodzie jest oryginalna i nie była ingerowana po wypadku czy naprawie, to bardzo ważny aspekt bezpieczeństwa. Niestety, na rynku wtórnym zdarzają się przypadki montowania tzw. „zaślepek”, podróbek czy nawet ponownego użycia wystrzelonych elementów. Aby uniknąć zagrożeń i zadbać o bezpieczeństwo, warto wiedzieć, jak samodzielnie ocenić autentyczność poduszki. Oryginalna poduszka powietrzna powinna mieć nienaruszoną osłonę – nie może być widać żadnych śladów demontażu, pęknięć, krzywych spasowań czy świeżych śrub. Szczególnie należy zwrócić uwagę na kierownicę i deskę rozdzielczą – obecność nieoryginalnego materiału, śladów lakieru, niedopasowania faktury czy koloru to pierwsze sygnały ostrzegawcze. Kolejnym krokiem jest diagnostyka komputerowa – tylko oryginalna i sprawna poduszka nie spowoduje zapalenia kontrolki airbag na desce rozdzielczej po uruchomieniu auta. Warto sprawdzić również numer seryjny poduszki (jeśli dostępny po rozebraniu elementu) – zgodność numerów z numerem VIN i danymi serwisowymi producenta. Oryginalne poduszki są fabrycznie plombowane, a wszelkie ślady naruszenia zabezpieczeń, nowa pianka, inny producent czy nietypowy zapach materiału to sygnały ostrzegawcze. Fałszywe poduszki często są znacząco lżejsze niż oryginały i w razie demontażu nie zawierają metalowego korpusu ani ładunku pirotechnicznego. W razie wątpliwości warto zlecić inspekcję autoryzowanemu serwisowi – profesjonaliści mają dostęp do szczegółowych danych i narzędzi diagnostycznych, które pozwalają nie tylko odczytać kody błędów, ale także stwierdzić obecność nieoryginalnych części. Podsumowując: oryginalność poduszki poznasz po braku śladów napraw, zgodności faktury materiału, braku kontrolki SRS i odczytach komputera, a wątpliwości najlepiej wyjaśnić u autoryzowanego doradcy technicznego lub diagnosty.