Przeciążona cewka zapłonowa to element, który pracuje poza swoimi nominalnymi parametrami, co prowadzi do szybkiego zużycia i powstawania licznych objawów. Najczęstszym symptomem przeciążenia jest przegrzewanie się cewki – po krótkiej pracy staje się bardzo gorąca, a jej obudowa może nosić ślady przypaleń lub deformacji. Przeciążona cewka często powoduje nieregularną pracę silnika, wypadanie zapłonu, szarpanie, falowanie obrotów oraz trudności z uruchomieniem pojazdu. Może pojawić się również intensywny zapach spalenizny w komorze silnika. Objawem przeciążenia są także częste przepalenia świec, wzrost zużycia paliwa i pojawianie się błędów w systemie diagnostycznym. W skrajnych przypadkach przeciążona cewka może spowodować zwarcie w instalacji elektrycznej, uszkodzenie modułu zapłonowego lub komputera silnika. Przyczyną przeciążenia najczęściej są zbyt duża przerwa na świecach, uszkodzone przewody zapłonowe, nieprawidłowe napięcie zasilania lub błędy w montażu. Regularna kontrola temperatury pracy cewki, stanu świec i przewodów oraz unikanie tanich zamienników pozwala uniknąć przeciążenia i przedłużyć żywotność układu zapłonowego.