Rozróżnienie systemów Haldex i stałego napędu AWD jest istotne przy użytkowaniu, serwisowaniu i doborze opon do auta.Haldexto aktywne, automatyczne sprzęgło wielopłytkowe, które przekazuje napęd na tylną oś jedynie wtedy, gdy przednia oś traci przyczepność. W aucie z Haldexem zwykle napędzana jest na co dzień tylko przednia (FWD), a komputer włącza tylną oś przy wykryciu poślizgu, przyspieszeniu lub uślizgu kół. Charakterystyczne objawy: niskie zużycie paliwa w warunkach miejskich, odczuwalne dołączanie napędu (czasem z lekkim opóźnieniem) podczas dynamicznego ruszania lub ruszania na śliskim.Stały AWD (np. Subaru Symmetrical AWD, Audi quattro z Torsenem)działa non stop na cztery koła – moment rozdzielany jest przez mechanizm różnicowy centralny lub przekładnię planetarną. Samochód zachowuje przyczepność na czterech kołach nawet przy łagodnej jeździe, a system nie wymaga przełączania żadnych trybów. AWD gwarantuje stabilność nawet w zakrętach i brak nagłych zmian charakterystyki trakcji przy poprawnie działającym układzie. Innymi śladami jest konstrukcja podwozia – Haldex występuje zwykle w autach poprzecznie ustawionym silnikiem, AWD w układach podłużnych. Rozstrzygnąć można też po rozstawie półosi, konstrukcji tylnej osi i oznaczeniach – Haldex bywa sygnalizowany na tabliczce znamionowej, a modele AWD chwalą się aktywnym mechanizmem różnicowym.