Jak rozpoznać różnicę między wyciekiem oleju a płynu chłodzącego?

Rozpoznanie, czy pod samochodem znajduje się plama oleju silnikowego, czy płynu chłodniczego, jest kluczowe dla szybkiej i właściwej diagnozy ewentualnej awarii. Olej silnikowy ma charakterystyczną, tłustą konsystencję, jest śliski w dotyku i zwykle ma kolor od jasnożółtego (świeży) przez brązowy po czarny (zużyty). Po przetarciu palcem pozostawia tłustą smugę. Płyn chłodniczy jest zazwyczaj barwiony na różowo, zielono, niebiesko lub czerwono, jest rzadszy, mniej tłusty i może mieć lekko słodkawy zapach. Po wyschnięciu na podłożu tworzy krystaliczne ślady, a nie tłuste plamy. W przypadku wycieku oleju często zauważymy zabrudzenie miski olejowej, bloku silnika lub przewodów smarujących, natomiast płyn chłodniczy wycieka najczęściej spod chłodnicy, zbiornika wyrównawczego, przewodów lub pompy wody. Olej może także pojawić się w płynie chłodniczym (tworząc tzw. „majonez” – gęstą, brązową maź), co świadczy o poważnej awarii uszczelki pod głowicą lub chłodnicy oleju. Warto sprawdzić poziom obu płynów – szybki ubytek jednego z nich może wskazywać na miejsce wycieku. W przypadku wątpliwości, próbka płynu z plamy może być przelana do przezroczystego naczynia – olej nie rozpuszcza się w wodzie i tworzy tłustą warstwę na powierzchni, płyn chłodniczy natomiast miesza się z wodą i pozostaje klarowny.