Jak rozpoznać wystrzeloną kurtynę boczną

Kurtyna boczna, będąca ważnym elementem systemu poduszek powietrznych, to poduszka rozciągająca się wzdłuż słupków i podsufitki, mająca za zadanie ochronić głowy pasażerów w przypadku zderzenia bocznego lub dachowania. Po aktywacji kurtyny trudno o pomyłkę: we wnętrzu auta pojawia się rozwinięta, zwykle biała lub jasnoszara tkanina wychodząca z podsufitki na całej długości boku. Wystrzelona kurtyna pozostaje nadmuchana tylko ułamek sekundy – po czym opada i wisi wzdłuż szyb czy słupków, często z widocznymi naddarciami, spłaszczeniem lub śladami gazów z generatora i pirotechniki. Oprócz oczywistego braku materiału w kanale kurtyny, typowym sygnałem jest przecięta lub wybrzuszona podsufitka, pęknięcia osłon słupków (A, B lub C) oraz widoczne ślady po demontażu lub deformacji plastikowych elementów wykończenia. W aucie mogą pozostać także ślady po pirotechnicznych napinaczach pasa lub spalonej tkance okolic głowy. Po wystrzale kurtyny komputer SRS zapisuje błąd (kod DTC), a na desce rozdzielczej pojawia się kontrolka poduszki powietrznej lub napis „Airbag”, „SRS Fault”. W aucie powypadkowym, gdzie poduszka została już wyjęta lub zamaskowana uszkodzona podsufitka, zdemontowane napinacze albo niestandardowe wykończenie wnętrza powinny wzbudzić podejrzenia. Podczas zakupu auta warto korzystać z diagnostyki komputerowej oraz dokładnej inspekcji wszystkich słupków i podsufitki. Brak wystrzelonej kurtyny, ale aktywna kontrolka SRS, często świadczy o ukrytej naprawie powypadkowej.