Zapieczenie tłoka w jednym cylindrze to poważna awaria, która może prowadzić do trwałego uszkodzenia silnika. Najczęściej dochodzi do niej w wyniku przegrzania, niedostatecznego smarowania lub obecności zanieczyszczeń w układzie olejowym. Rozpoznanie tego problemu na wczesnym etapie jest kluczowe dla uniknięcia kosztownej naprawy. Jednym z pierwszych objawów zapieczonego tłoka jest wyraźny spadek mocy silnika oraz nierówna praca jednostki napędowej. Kierowca może odczuć wyraźne wibracje, szczególnie na biegu jałowym, a także zauważyć trudności z przyspieszaniem. Silnik może pracować na trzech cylindrach zamiast czterech (lub odpowiednio mniej w przypadku innych konfiguracji), co objawia się charakterystycznym „klekotaniem” i brakiem płynności pracy. Często pojawia się również dymienie z układu wydechowego – w przypadku zapieczenia tłoka może to być dym niebieskawy (spalanie oleju) lub biały (przedostawanie się płynu chłodniczego do komory spalania). Kolejnym symptomem jest gwałtowny wzrost zużycia oleju silnikowego oraz pojawienie się metalicznych opiłków w oleju, co świadczy o intensywnym tarciu między tłokiem a ścianką cylindra. W skrajnych przypadkach może dojść do całkowitego zablokowania tłoka, co uniemożliwia uruchomienie silnika lub powoduje jego natychmiastowe zatrzymanie w trakcie jazdy. Do rozpoznania zapieczonego tłoka można wykorzystać również test kompresji – w uszkodzonym cylindrze będzie ona znacznie niższa niż w pozostałych. W przypadku podejrzenia tej awarii nie należy kontynuować jazdy, gdyż dalsza eksploatacja może doprowadzić do zatarcia silnika, uszkodzenia wału korbowego czy nawet pęknięcia bloku. Wczesna diagnostyka i interwencja mechanika pozwalają na ograniczenie skutków i kosztów naprawy.