Poduszki powietrzne stanowią jeden z najważniejszych elementów systemu biernego bezpieczeństwa w samochodzie, chroniąc kierowcę i pasażerów podczas kolizji. Po aktywacji poduszek powietrznych, czyli ich „wystrzeleniu” podczas wypadku, konieczna jest ich wymiana, ponieważ system nie jest zaprojektowany do wielokrotnego użycia. Rozpoznanie, czy poduszki powietrzne zostały już wystrzelone, jest istotne zarówno dla bezpieczeństwa, jak i przy ewentualnej sprzedaży pojazdu. Najprostszym sposobem jest obserwacja kontrolki poduszki powietrznej (AIRBAG, SRS) na desce rozdzielczej. Po uruchomieniu silnika kontrolka powinna się zapalić na kilka sekund, a następnie zgasnąć, co oznacza prawidłowe działanie systemu. Jeśli kontrolka pozostaje zapalona lub miga, wskazuje to na problem z systemem, który może wynikać z aktywacji poduszek. Fizyczne oznaki wystrzelenia poduszek są zwykle bardzo widoczne – osłony poduszek na kierownicy, desce rozdzielczej, słupkach lub fotelach są rozerwane lub zdeformowane. Materiał osłony jest rozrywany przez gwałtownie napełniającą się poduszkę, co powoduje charakterystyczny głośny huk i wyrzut gazów. Po wystrzeleniu poduszki powietrznej w kabinie może pojawić się biały proszek lub dym, który jest nieszkodliwy, ale może powodować podrażnienia. W niektórych pojazdach można także zauważyć różnicę w kolorze materiałów wokół poduszki, co świadczy o jej aktywacji. Diagnostyka komputerowa pozwala na odczytanie informacji o stanie poduszek powietrznych, w tym o ich aktywacji podczas zdarzenia. Po wypadku, gdy poduszki zostały wystrzelone, system SRS wymaga kompleksowej naprawy lub wymiany modułu sterującego, poduszek oraz powiązanych elementów, takich jak pasy bezpieczeństwa z napinaczami. Warto pamiętać, że jazda z wystrzelonymi poduszkami powietrznymi jest niebezpieczna i niezgodna z przepisami. W przypadku podejrzenia aktywacji poduszek należy niezwłocznie udać się do autoryzowanego serwisu, gdzie zostanie przeprowadzona pełna diagnostyka i naprawa.
Strona główna Systemy bezpieczeństwa i asystencia Jak rozpoznać, że poduszki powietrzne zostały już wystrzelone?