Jak rozpoznać, że radar tempomatu jest zabrudzony

Radar aktywnego tempomatu (ACC) pełni kluczową rolę w analizie otoczenia, bezpiecznym utrzymywaniu dystansu oraz reagowaniu na sytuację na drodze. Jego prawidłowe działanie jest jednak mocno uzależnione od czystości elementu sensorycznego, który najczęściej znajduje się w przednim zderzaku, za logo marki lub niżej, w grillach chłodnic. Najczęstsze objawy zabrudzenia radaru to: pojawienie się komunikatu na wyświetlaczu deski rozdzielczej, np. „Radar niedostępny”, „Brak odczytu ACC”, „Obstacle Detected”, „Czujnik wymagaja oczyszczenia”; samoczynne wyłączenie aktywnego tempomatu lub ograniczenie części funkcji (jazda „na ślepo”, ograniczony zakres działania); osłabiona lub nieregularna reakcja układu na pojazdy przed autem (np. gwałtowne lub opóźnione zwalnianie, brak reakcji na zatrzymanie auta z przodu); występowanie fałszywych ostrzeżeń (o przeszkodach, których nie ma na drodze); zwiększona liczba anulacji działania tempomatu bez ingerencji kierowcy (np. podczas jazdy w deszczu, śniegu lub błocie). Zabrudzenie najlepiej zlikwidować miękką szmatką i stosownym płynem do karoserii, unikając ostrych narzędzi i preparatów powodujących zmatowienie osłony. Należy unikać mycia pod ciśnieniem bezpośrednio skierowanym na radar. O każdej sytuacji ograniczonej sprawności radaru powinien informować kierowcę system nawigacyjny lub aplikacja w aucie – nie można tego sygnału ignorować, bo wpływa na wszystkie systemy asystujące kierowcy.