Jak rozpoznać zużyte końcówki drążków kierowniczych?

  1. Podniesienie przednich kół i kontrola luzów

    • Przy uniesionym aucie chwyć koło oburącz i spróbuj nim poruszać w poziomie – jeśli wyczuwalne są luzy, końcówki mogą być zużyte.
  2. Test podczas jazdy
    • Jeśli kierownica nie wraca do centralnej pozycji po skręcie, może to wskazywać na zużycie końcówek drążków.
  3. Kontrola wzrokowa na podnośniku
    • Sprawdzenie, czy gumowe osłony końcówek nie są pęknięte, a elementy metalowe nie mają korozji.

Co zrobić, jeśli końcówki drążków są zużyte?

  • Natychmiastowa wymiana – jazda z uszkodzonymi końcówkami może prowadzić do utraty kontroli nad pojazdem.
  • Ustawienie geometrii kół – po wymianie końcówek zawsze należy ponownie ustawić zbieżność.
  • Regularna kontrola układu kierowniczego – sprawdzanie stanu końcówek drążków przy przeglądach pozwala uniknąć nagłych awarii.

Zużyte końcówki drążków kierowniczych mogą powodować luzy na kierownicy, stuki w zawieszeniu, nierównomierne zużycie opon i ściąganie pojazdu na jedną stronę. Regularna kontrola i szybka wymiana uszkodzonych elementów poprawiają komfort oraz bezpieczeństwo jazdy. Jeśli zauważysz objawy zużycia, warto jak najszybciej udać się do mechanika.

Tekst: Redakcja
Fot. Stock

Redakcja portalu Selected.pl
Jesteśmy zespołem pasjonatów motoryzacji, dziennikarzy i specjalistów technicznych, którzy każdego dnia tworzą rzetelne, praktyczne i unikalne treści dla kierowców. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych porad, analiz usterek i inspiracji tuningowych - od eksploatacji codziennych aut po historie wyjątkowych projektów. Wierzymy, że wiedza techniczna może być przekazywana przystępnie i ciekawie, a motoryzacja to coś więcej niż tylko środki transportu - to styl życia. Sprawdź kanały social media: