-
Podniesienie przednich kół i kontrola luzów
- Przy uniesionym aucie chwyć koło oburącz i spróbuj nim poruszać w poziomie – jeśli wyczuwalne są luzy, końcówki mogą być zużyte.
- Test podczas jazdy
- Jeśli kierownica nie wraca do centralnej pozycji po skręcie, może to wskazywać na zużycie końcówek drążków.
- Kontrola wzrokowa na podnośniku
- Sprawdzenie, czy gumowe osłony końcówek nie są pęknięte, a elementy metalowe nie mają korozji.
Co zrobić, jeśli końcówki drążków są zużyte?
- Natychmiastowa wymiana – jazda z uszkodzonymi końcówkami może prowadzić do utraty kontroli nad pojazdem.
- Ustawienie geometrii kół – po wymianie końcówek zawsze należy ponownie ustawić zbieżność.
- Regularna kontrola układu kierowniczego – sprawdzanie stanu końcówek drążków przy przeglądach pozwala uniknąć nagłych awarii.
Zużyte końcówki drążków kierowniczych mogą powodować luzy na kierownicy, stuki w zawieszeniu, nierównomierne zużycie opon i ściąganie pojazdu na jedną stronę. Regularna kontrola i szybka wymiana uszkodzonych elementów poprawiają komfort oraz bezpieczeństwo jazdy. Jeśli zauważysz objawy zużycia, warto jak najszybciej udać się do mechanika.
Tekst: Redakcja
Fot. Stock