Zbyt bogata mieszanka paliwowo-powietrzna (stosunek powietrza do paliwa λ < 1) powoduje szereg negatywnych skutków dla silnika. Choć krótkotrwałe bogacenie mieszanki jest stosowane np. przy cold startach, stałe nadmiary paliwa prowadzą do poważnych problemów.
Objawy pracy na bogatej mieszance
– Czarne dymienie z wydechu (niespalone cząstki węgla)
– Zapach siarkowodoru („zepsutych jaj”) przy rozgrzanym katalizatorze
– Osadzanie się nagaru na świecach zapłonowych i zaworach
– Spadek mocy i „duszenie się” silnika przy wysokich obrotach
– Zwiększone zużycie paliwa nawet o 15-25%
– Czarne dymienie z wydechu (niespalone cząstki węgla)
– Zapach siarkowodoru („zepsutych jaj”) przy rozgrzanym katalizatorze
– Osadzanie się nagaru na świecach zapłonowych i zaworach
– Spadek mocy i „duszenie się” silnika przy wysokich obrotach
– Zwiększone zużycie paliwa nawet o 15-25%
Mechaniczne skutki długotrwałej eksploatacji
– Zatkanie filtra cząstek stałych (DPF) w dieslach
– Uszkodzenie katalizatora przez przegrzanie
– Zalewanie cylindrów paliwem (wymywanie filmu olejowego)
– Korozja elementów układu wydechowego (kondensacja kwasów)
– Szybsze zużycie pierścieni tłokowych i gładzi cylindrów
Przyczyny i rozwiązania
Najczęstsze źródła problemu to:
– Uszkodzone czujniki (lambda, MAF, MAP)
– Nieszczelne wtryskiwacze
– Błędne kalibracje oprogramowania ECU
– Zatkany filtr powietrza
Naprawa wymaga diagnostyki komputerowej, czyszczenia lub wymiany wtryskiwaczy oraz regulacji parametrów sterownika.