Jak sprawdzić, czy przekładnia kierownicza jest zużyta?

0

Przekładnia kierownicza (tzw. maglownica) to kluczowy element układu kierowniczego, który umożliwia precyzyjne sterowanie pojazdem. Jej zużycie może prowadzić do problemów z prowadzeniem auta, luzów w układzie oraz niebezpiecznych sytuacji na drodze. Wczesna diagnoza pozwala uniknąć kosztownych napraw i poprawia bezpieczeństwo jazdy.

Male hands holding car steering wheel. Hands on steering wheel of a car driving. Young Man driving a car inside cabin. Multimedia system. Man Traveling In Self Driving Car. Car inside.

Objawy zużytej przekładni kierowniczej

  1. Luz na kierownicy
    • Kierownica nie reaguje od razu na ruchy, co może powodować nieprecyzyjne prowadzenie.
    • Odczuwalne „pływanie” samochodu na drodze.
  2. Stuki i hałasy przy skręcaniu
    • Metaliczne dźwięki lub stukanie podczas obracania kierownicą.
    • Hałas może się nasilać podczas jazdy po nierównościach.
  3. Opór lub nierówna praca kierownicy
    • Kierownica obraca się z oporem lub nie wraca do centralnej pozycji po skręcie.
    • Może występować szarpanie podczas manewrów.
  4. Przecieki płynu wspomagania
    • Widoczne ślady oleju pod samochodem w okolicach przekładni.
    • Szybko ubywający płyn wspomagania kierownicy w zbiorniczku.
  5. Ściąganie pojazdu na jedną stronę
    • Auto nie utrzymuje prostego toru jazdy i wymaga ciągłej korekty kierownicą.
    • Może to świadczyć o nierównomiernym działaniu przekładni.

Jak sprawdzić stan przekładni kierowniczej?

  1. Test na postoju
    • Przy wyłączonym silniku delikatnie porusz kierownicą i sprawdź, czy występują luzy.
    • Jeśli kierownica „chodzi” zbyt lekko lub zbyt ciężko, może to wskazywać na problem.
  2. Test podczas jazdy
    • Zwróć uwagę na reakcję auta na ruchy kierownicą – jeśli występują opóźnienia, przekładnia może być zużyta.
    • Sprawdź, czy auto nie ściąga na jedną stronę.
  3. Kontrola płynu wspomagania
    • Sprawdź poziom płynu w zbiorniczku – niski poziom może wskazywać na nieszczelność układu.
    • Zwróć uwagę na kolor płynu – jeśli jest zanieczyszczony lub pieniący się, może to oznaczać problemy z przekładnią.
  4. Oględziny wizualne
    • Sprawdź, czy wokół przekładni nie ma wycieków oleju.
    • Oceń stan osłon gumowych – pęknięte mogą doprowadzić do szybszego zużycia przekładni.

Co zrobić, jeśli przekładnia kierownicza jest zużyta?

  • Wymiana lub regeneracja przekładni – regeneracja jest tańszą opcją, ale nie zawsze daje trwały efekt.
  • Uzupełnienie płynu wspomagania – jeśli występują wycieki, warto najpierw usunąć ich przyczynę.
  • Sprawdzenie geometrii kół – jeśli auto ściąga na jedną stronę, konieczna może być regulacja ustawienia kół.
  • Regularna kontrola układu kierowniczego – pozwala wykryć problemy na wczesnym etapie.

Zużyta przekładnia kierownicza może powodować luzy, hałasy, przecieki płynu wspomagania oraz utrudniać prowadzenie pojazdu. Jeśli zauważysz którykolwiek z objawów, warto jak najszybciej przeprowadzić diagnostykę i podjąć odpowiednie działania naprawcze. Sprawny układ kierowniczy to kluczowy element bezpieczeństwa jazdy.

Tekst: Redakcja
Fot. Stock



ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj