Spadek napięcia na przewodach ładowania to zjawisko, które może prowadzić do nieefektywnego ładowania akumulatora i problemów z zasilaniem odbiorników w samochodzie. Aby sprawdzić spadek napięcia, należy użyć multimetru ustawionego na pomiar napięcia stałego (DC). Test wykonuje się przy pracującym silniku i włączonych odbiornikach prądu (np. światła, dmuchawa, ogrzewanie tylnej szyby). Pierwszy krok to pomiar napięcia bezpośrednio na wyjściu alternatora – jedna sonda multimetru dotyka śruby wyjściowej alternatora (plus), druga masy alternatora. Następnie mierzymy napięcie na klemach akumulatora. Różnica między tymi wartościami to spadek napięcia na przewodzie dodatnim. Analogicznie, mierzymy napięcie pomiędzy masą alternatora a biegunem ujemnym akumulatora – to spadek napięcia na przewodzie masowym. Wartość spadku napięcia nie powinna przekraczać 0,2–0,3 V dla każdego przewodu przy pełnym obciążeniu. Wyższe wartości świadczą o zbyt cienkich, skorodowanych lub źle zamocowanych przewodach, co prowadzi do strat energii i niedoładowania akumulatora. Regularna kontrola spadku napięcia pozwala szybko wykryć problemy z przewodami, złączami lub punktami masowymi i zapobiegać poważniejszym awariom układu ładowania.