Jak sprawdzić stan przycisków tempomatu na kierownicy

Przycisk tempomatu na kierownicy to newralgiczny punkt, przez który kierowca komunikuje się z elektroniką auta. Problemy z ich działaniem mogą prowadzić do braku reakcji tempomatu, losowego wyłączania lub zawieszania funkcji, a nawet całkowicie uniemożliwić korzystanie z systemu podczas jazdy. Sprawdzenie ich stanu można rozpocząć od prostej autodiagnostyki: przed uruchomieniem auta przekręcić kluczyk do pozycji „zapłon”, następnie kolejno nacisnąć każdy przycisk tempomatu (ON/OFF, SET, RESUME, CANCEL). Na ekranie zestawu wskaźników bądź na komputerze pokładowym większość aut wyświetli symbol aktywacji/zmiany trybu lub potwierdzi sygnałem dźwiękowym. W samochodzie z menu serwisowym (np. VW, Skoda, Ford, Mercedes) można wywołać test w zakładce „diagnostyka przycisków kierownicy” – pozwala wyświetlić aktualny status każdego przycisku. Jeśli którykolwiek nie reaguje, zacina się lub wymaga użycia wyraźnie większej siły, może oznaczać zużycie styków, zabrudzenie wnętrza, uszkodzenie taśmy spiralnej lub problem z magistralą CAN. W takim wypadku warto sprawdzić, czy inne funkcje kierownicy (np. radio, telefon) działają prawidłowo. W razie wystąpienia błędów sugerowanych przez komputer diagnostyczny (OBD-II), nieodzowne bywa oczyszczenie lub wymiana modułu przycisków. Regularna inspekcja oraz unikanie nadmiernego „siłowego” wciskania chroni układ przed przedwczesnym zużyciem.