Jak sprawdzić szczelność cylindrów bez manometru?

Sprawdzenie szczelności cylindrów zwykle kojarzy się z użyciem manometru do pomiaru kompresji, jednak istnieją metody pozwalające na wstępną ocenę szczelności bez specjalistycznych narzędzi. Jedną z najprostszych metod jest obserwacja pracy silnika – objawy takie jak nierówna praca na biegu jałowym, trudności z rozruchem, spadek mocy czy dymienie mogą świadczyć o nieszczelności cylindrów. Można także wykonać tzw. „test olejowy” – do cylindra przez otwór świecy wlewa się niewielką ilość oleju silnikowego, a następnie uruchamia silnik. Jeśli po tym zabiegu silnik zaczyna pracować równiej, a objawy ustępują, oznacza to, że pierścienie tłokowe są nieszczelne. Kolejną metodą jest obserwacja wycieków – obecność płynu chłodniczego lub oleju w komorze spalania (np. biały dym z wydechu, „majonez” pod korkiem oleju) może świadczyć o nieszczelności uszczelki pod głowicą. W przypadku silników benzynowych można również nasłuchiwać charakterystycznych „syków” podczas kręcenia wałem korbowym – nieszczelny cylinder będzie wydawał odgłosy ulatniającego się powietrza. Choć metody te nie zastąpią precyzyjnego pomiaru manometrem, pozwalają na wstępną ocenę stanu silnika i podjęcie decyzji o dalszej diagnostyce. W razie wątpliwości warto udać się do warsztatu, gdzie zostanie wykonany profesjonalny test szczelności.