Sprawdzenie zapchania filtra oleju bez czujnika ciśnienia wymaga obserwacji objawów pracy silnika oraz kontroli stanu oleju. Najbardziej charakterystycznym sygnałem jest głośniejsza praca silnika – pojawiają się metaliczne stuki, szumy i nierówna praca jednostki, szczególnie na biegu jałowym. Zatkany filtr oleju ogranicza przepływ oleju w układzie smarowania, co prowadzi do niedostatecznego smarowania ruchomych elementów silnika. Kierowca może zauważyć spadek mocy, wzrost zużycia oleju, a nawet gaśnięcie silnika podczas pracy na wolnych obrotach. Częstym objawem jest także wzrost temperatury silnika oraz szybkie czernienie oleju na bagnecie. W skrajnych przypadkach pojawiają się wycieki oleju spod filtra lub na połączeniach uszczelnień. Jeśli po wymianie oleju i filtra objawy ustępują, można mieć pewność, że problemem był zapchany filtr. Regularna wymiana filtra oleju i kontrola poziomu oraz barwy oleju na bagnecie to podstawowe działania profilaktyczne, które pozwalają uniknąć poważnych awarii i kosztownych napraw silnika.