Systemy bezpieczeństwa czynnego – AEB, ACC, Pre Sense i pokrewne – zostały zaprogramowane tak, by reagować na niespodziewane zdarzenia na drodze, w tym gwałtowne hamowanie samochodu poprzedzającego. Gdy czujniki radarowe/kamera wykryją szybką utratę prędkości przez auto jadące przed nami, algorytmy analizują różnicę prędkości, dystans oraz stopień zagrożenia. W pierwszej kolejności system ostrzega kierowcę: sygnał dźwiękowy, migający symbol, a nawet lekkie impulsowe przygotowanie hamulców (prebrake). Gdy reakcja kierowcy jest opóźniona lub brak jej w ogóle, elektronika inicjuje automatyczne hamowanie aż do zatrzymania pojazdu bądź do uniknięcia kolizji. W pojazdach z funkcją komunikacji Car-to-Car (V2V) reakcja może być przyspieszona dzięki bezpośredniej wymianie informacji o nagłym hamowaniu, zanim poprzednik całkowicie się zatrzyma. Skuteczność działania zależy od czystości sensorów, jakości sygnału radarowego i zachowania bezpiecznej odległości. Dla wysokich prędkości i sytuacji awaryjnych testy dowiodły, że systemy te mogą zredukować ryzyko zderzenia nawet o kilkadziesiąt procent. System informuje o przeprowadzonej interwencji komunikatem na desce oraz – w modelach premium – zapisuje dane w rejestratorze podróży.
Strona główna Systemy hamowania awaryjnego i asystenci jazdy Jak system reaguje na awaryjne hamowanie innego pojazdu