System SRS (Supplementary Restraint System) w nowoczesnych samochodach wykorzystuje maty naciskowe lub czujniki obecności zamontowane w siedzisku fotela pasażera, aby wykryć, czy miejsce to jest zajęte. Mata naciskowa rejestruje ciężar osoby lub przedmiotu na fotelu – jeśli wykryje obciążenie poniżej określonego progu (np. typowe dla dziecka lub fotelika dziecięcego), system automatycznie dezaktywuje przednią poduszkę powietrzną pasażera, co sygnalizowane jest kontrolką „airbag off” na desce rozdzielczej. W niektórych modelach stosowane są również czujniki rozpoznające typ fotelika dziecięcego (np. za pomocą transpondera lub specjalnych styków w bazie fotelika). System SRS analizuje także pozycję siedzenia, zapięcie pasów i inne parametry, by poprawnie ocenić, czy na fotelu siedzi dziecko, osoba dorosła, czy fotel jest pusty. Jeśli mata wykryje ciężar typowy dla dorosłej osoby, poduszka powietrzna pozostaje aktywna. W przypadku wykrycia dziecka lub fotelika tyłem do kierunku jazdy, system dezaktywuje poduszkę, by uniknąć ryzyka obrażeń przy jej wystrzale. Ważne jest, by nie kłaść ciężkich przedmiotów na fotelu pasażera, ponieważ mogą one błędnie aktywować lub dezaktywować poduszkę powietrzną. W razie wątpliwości co do działania systemu SRS, należy skonsultować się z serwisem i nie przewozić dziecka na przednim siedzeniu bez wyłączenia poduszki powietrznej.
Strona główna Systemy bezpieczeństwa i asystencia Jak system SRS wykrywa obecność dziecka na fotelu pasażera?