Jak usunąć dane wypadkowe z komputera SRS

Usunięcie danych wypadkowych (crash data) z komputera SRS/airbag to temat bardzo często poruszany przez warsztaty po naprawach powypadkowych. Zapis zdarzenia kolizyjnego uniemożliwia poprawne funkcjonowanie systemu – sterownik blokuje możliwość ponownego uruchomienia poduszek oraz napinaczy aż do przywrócenia ustawień fabrycznych. Usunięcie crash data nie jest możliwe za pomocą uniwersalnych skanerów OBD2 – wymaga specjalistycznych narzędzi i doświadczenia w pracy z elektroniką samochodową. W praktyce istnieją dwie opcje: wymiana sterownika SRS na nowy (rozwiązanie zalecane przez producentów pojazdów dla pewności działania systemu) lub jego „resetowanie” – kasowanie danych wypadkowych za pomocą profesjonalnego programatora pamięci (np. CarProg, X-Tool, VVDI, Enigma Tool). Proces polega na demontażu ECU, wylutowaniu kości EEPROM, zaprogramowaniu jej zerową wartością crash data i ponownym zamontowaniu. Taką usługę oferują tylko doświadczone serwisy elektroniki samochodowej. Pozytywne ukończenie procesu kasowania wymaga sprawdzenia (i ewentualnej wymiany) wszystkich poduszek, napinaczy i czujników, by sterownik nie zarejestrował ponownie błędów tuż po montażu. Trzeba podkreślić, że nie każda marka i model pozwala na bezpieczny reset crash data – w niektórych pojazdach sterownik działa jako jednorazowy „czarny skrzynka” i wymaga bezwzględnej wymiany po kolizji. Ponadto, niektóre rynki i przepisy (np. w UE) zabraniają kasowania danych wypadkowych w celu ponownego wykorzystania sterownika. Usuwanie crash data na własną rękę bez uprawnień jest nielegalne i niebezpieczne – może skutkować dezaktywacją SRS, brakiem homologacji lub poważnymi konsekwencjami w razie powtórnej kolizji.