Czujnik MAF (Mass Air Flow), czujnik masowego przepływu powietrza, to jeden z najbardziej istotnych elementów elektronicznego układu sterowania wtryskiem w nowoczesnych autach. Jego zadaniem jest precyzyjne mierzenie ilości powietrza, jaka trafia do silnika, co dopiero stanowi podstawę do wyliczenia odpowiedniej dawki paliwa. Gdy czujnik MAF ulegnie zabrudzeniu – np. przez kurz, olej z odmy, drobiny filtracyjne lub środki pielęgnacyjne użyte do mycia silnika – zaczyna błędnie odczytywać ilość powietrza przepływającego przez dolot. Najczęściej skutkuje to zawyżeniem lub zaniżeniem rzeczywistego przepływu. W efekcie komputer sterujący zaczyna błędnie dawkować paliwo: mieszanka staje się zbyt bogata lub zbyt uboga. Przy mieszance bogatej wzrasta zużycie paliwa, auto zaczyna dymić na czarno, wyczuwalny jest zapach benzyny/spalin na postoju, a silnik pracuje nierówno i traci moc. Przy mieszance ubogiej – reakcja na gaz jest ospała, silnik szarpie i zużywa się szybciej mechanicznie (szczególnie zawory). Brudny MAF często powoduje także trudności z rozruchem, falowanie obrotów na biegu jałowym i przechodzenie auta w tryb awaryjny. Częstym błędem komputerowym jest kod P0101 lub P0102. Regularna wymiana filtra powietrza, sprawdzanie szczelności dolotu i okresowe czyszczenie MAF (specjalnym sprayem, nigdy uniwersalnymi środkami!) pozwala uniknąć większości problemów. Zabrudzony czujnik MAF to przyczyna nie tylko wysokiego spalania, ale też kosztownych napraw silnika i układu wydechowego, jeśli objawy będą lekceważone przez długi czas.