Audi A6 generacji C6, produkowane w latach 2004–2011, oferowane było w wersjach zarówno z napędem na przednią oś, jak i z kultowym już systemem quattro. W zależności od wersji silnikowej, zastosowano w tym modelu różne rozwiązania techniczne w obrębie układu napędowego – kluczowe znaczenie ma tu podział na silniki montowane wzdłużnie oraz na skrzyżowania z przekładniami automatycznymi i manualnymi. Budowa napędu quattro w Audi A6 C6 to przykład inżynierskiej precyzji, która miała zapewnić zarówno komfort codziennej jazdy, jak i doskonałą trakcję w trudnych warunkach drogowych.
W większości modeli z mocniejszymi jednostkami napędowymi – zarówno benzynowymi, jak i wysokoprężnymi – zastosowano klasyczny, mechaniczny układ quattro z centralnym mechanizmem różnicowym typu Torsen. Jest to tzw. stały napęd na cztery koła, w którym moment obrotowy przekazywany jest jednocześnie na przednią i tylną oś. W codziennej eksploatacji układ rozdziela moment w proporcji zbliżonej do pięćdziesiąt na pięćdziesiąt, ale może dynamicznie reagować na utratę przyczepności, przenosząc większą część siły na oś o lepszej trakcji – nawet do siedemdziesięciu procent.
Podstawą tego systemu jest przekładnia centralna typu Torsen – czyli mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, który reaguje błyskawicznie, bez potrzeby zastosowania elektroniki czy aktywnych sprzęgieł. W odróżnieniu od układów dołączanych, takich jak Haldex, Torsen działa cały czas i zapewnia symetryczne prowadzenie auta nawet przy nagłej utracie przyczepności przez jedną z osi. Moment obrotowy przenoszony jest z wału głównego – wychodzącego z przekładni – na mechanizm różnicowy centralny, a następnie dzielony na przednią i tylną oś. Każda z osi ma własny mechanizm różnicowy – standardowy lub o zwiększonym tarciu, zależnie od wersji.
Układ quattro w Audi A6 C6 współpracował zarówno z przekładniami manualnymi, jak i automatycznymi typu Tiptronic oraz Multitronic – przy czym ta ostatnia była dostępna tylko w wersjach przednionapędowych. W autach z automatyczną skrzynią biegów i napędem quattro, istotnym elementem była zintegrowana obudowa przekładni i skrzyni rozdzielczej, w której umieszczono sprzęgła przekazujące moment do wału napędowego tylnej osi. Całość oparta była na klasycznej konstrukcji – z długim wałem biegnącym wzdłuż podwozia i mechanizmem różnicowym w tylnym moście.
W przeciwieństwie do układów montowanych w mniejszych modelach Audi z silnikami poprzecznymi, gdzie stosowano system Haldex (czyli dołączany napęd tylnej osi), A6 C6 korzystał z bardziej zaawansowanego rozwiązania dedykowanego autu klasy wyższej. Różnica była nie tylko w działaniu – stały napęd zapewniał lepszą przewidywalność – ale także w samej konstrukcji nadwozia, zawieszenia i układu wydechowego, które musiały być dostosowane do obecności wału napędowego oraz tylnego dyferencjału.
Warianty quattro w Audi A6 C6 były fabrycznie wyposażone w dodatkowe chłodzenie skrzyni biegów, wzmocnione mocowania elementów zawieszenia i specjalne kalibracje systemów ESP oraz ABS, które współpracowały z napędem w bardziej dynamiczny sposób. Często spotykane były również tylne zawieszenia wielowahaczowe przystosowane do przenoszenia większych sił napędowych.
Warto wspomnieć, że układ ten, choć trwały, wymaga okresowej konserwacji. Producent oficjalnie nie zawsze zalecał wymianę oleju w dyferencjale czy przekładni centralnej, ale w praktyce – szczególnie w autach z dużymi przebiegami – okresowa wymiana oleju co około 100 tysięcy kilometrów jest dobrą praktyką serwisową. Ewentualne objawy zużycia to hałasy z tylnej osi, szarpanie podczas skrętu czy nadmierne drgania przy przyspieszaniu.
Podsumowując – napęd quattro w Audi A6 C6 w wersjach z silnikiem montowanym wzdłużnie to konstrukcja oparta na mechanizmie Torsen, zapewniająca stały i przewidywalny rozdział momentu obrotowego między osie. Jest to rozwiązanie wyjątkowo trwałe i skuteczne, wyraźnie odróżniające się od współczesnych układów dołączanych przez elektronikę. Działa niezależnie od komputerów i czujników, co czyni go cenionym przez wielu użytkowników, szczególnie tych poruszających się w zmiennych warunkach pogodowych i drogowych.