Diagnostyka układu hybrydowego to jeden z bardziej zaawansowanych procesów w nowoczesnych warsztatach. Obejmuje szczegółowe sprawdzenie zarówno podzespołów wysokiego napięcia, jak i części mechanicznej oraz elektroniki zarządzającej układem napędowym. Pierwszym etapem jest podłączenie samochodu do specjalistycznego komputera diagnostycznego obsługującego hybrydy (Techstream, GDS, IDS, ODIS, i inne), odczytanie historii błędów (DTC), parametrów „na żywo” (napięcia ogniw, temperatura, oporności, statusy pracy inwertera, przetwornicy DC/DC). Analiza obejmuje także testy symetrycznego rozładowania i ładowania baterii, odczyty czujników temperatury, diagnostykę wentylatora chłodzenia akumulatora HV oraz sprawdzanie protokołów startowych. W razie potrzeby realizowane są testy obciążeniowe – symulowane szybkie przyspieszanie, hamowanie rekuperacyjne oraz tryby EV/HEV. Badaniu mogą podlegać również układy zabezpieczające: przekaźniki HV, poprawność działania blokad serwisowych, szczelność układu chłodzenia oraz inspekcja fizyczna przewodów i złączy HV. Najważniejsze, by diagnostykę wykonywał warsztat z uprawnieniami i doświadczeniem – większość czynności wiąże się z ryzykiem porażenia prądem oraz wymaga znajomości dedykowanych procedur serwisowych producenta. Po zakończeniu testów często wymagana jest adaptacja wartości BMS/ECU lub kasowanie błędów. Tylko kompleksowa diagnostyka pozwala na szybką i precyzyjną lokalizację problemów oraz ich efektywną naprawę, ograniczając kosztowniejsze wymiany całych pakietów.