Jak wygląda procedura awaryjnego rozruchu bez AdBlue

Procedura awaryjnego rozruchu samochodu z systemem SCR, gdy zabrakło AdBlue, jest ściśle ograniczona przez producentów i przepisy homologacyjne. W większości nowoczesnych pojazdów po wykryciu braku AdBlue komputer pokładowy umożliwia jedynie kilka prób uruchomienia silnika lub przejechanie określonego dystansu (np. 1000 km) od momentu pojawienia się komunikatu o rezerwie płynu. Po przekroczeniu tego limitu rozruch jest całkowicie blokowany – nie ma fabrycznej procedury pozwalającej na awaryjne uruchomienie auta bez uzupełnienia AdBlue. W sytuacjach awaryjnych jedynym rozwiązaniem jest dolanie odpowiedniej ilości certyfikowanego płynu do zbiornika. Po uzupełnieniu AdBlue należy postępować zgodnie z instrukcją obsługi: zamknąć samochód, włączyć zapłon na kilkanaście sekund, a następnie uruchomić silnik. W niektórych modelach wymagane jest przejechanie kilku kilometrów, by system zresetował blokadę. Jeżeli mimo dolania płynu rozruch nadal jest niemożliwy, konieczna jest diagnostyka komputerowa i ewentualne skasowanie błędów w serwisie. Nie należy stosować nieautoryzowanych emulatorów AdBlue ani próbować obejść blokady na własną rękę – jest to nielegalne, grozi utratą homologacji, gwarancji i wysokimi karami. Awaryjny rozruch bez AdBlue nie jest przewidziany przez producentów – systemy SCR są projektowane tak, by wymusić uzupełnienie płynu i zapewnić zgodność z normami emisji przez cały okres eksploatacji pojazdu.

Redakcja portalu Selected.pl
Jesteśmy zespołem pasjonatów motoryzacji, dziennikarzy i specjalistów technicznych, którzy każdego dnia tworzą rzetelne, praktyczne i unikalne treści dla kierowców. Naszym celem jest dostarczanie sprawdzonych porad, analiz usterek i inspiracji tuningowych - od eksploatacji codziennych aut po historie wyjątkowych projektów. Wierzymy, że wiedza techniczna może być przekazywana przystępnie i ciekawie, a motoryzacja to coś więcej niż tylko środki transportu - to styl życia. Sprawdź kanały social media: