Kalibracja kamery systemów asystentów jazdy po wymianie przedniej szyby to obecnie standardowa procedura serwisowa w autach wyposażonych w systemy ADAS (Advanced Driver Assistance Systems). Proces zaczyna się po mechanicznym montażu nowego szkła – nawet minimalne przesunięcie kamery względem osi pojazdu wpływa na precyzję działania systemów asystujących (np. Lane Assist, awaryjne hamowanie, rozpoznawanie znaków czy adaptacyjny tempomat). Kalibrację należy wykonać na specjalnych stanowiskach, korzystając z plansz kalibracyjnych, poziomicy laserowej i komputera diagnostycznego. Pracownik ustawia auto na idealnie równym podłożu, a przed samochodem umieszcza wzorzec z geometrycznymi figurami (tzw. target board). W trakcie kalibracji komputer wyznacza prawidłowe położenie osi kamery, sprawdza ostrość, kąty i synchronizację z pozostałymi czujnikami (radarem, lidarami). Cały proces trwa najczęściej od kilkunastu minut do godziny i kończy się testem drogowym oraz weryfikacją braku błędów w module odpowiedzialnym za ADAS. Po kalibracji użytkownik zyskuje pewność, że systemy ostrzegania i wspomagania ponownie działają z pełną skutecznością. Zlekceważenie tego kroku grozi poważnymi błędami, np. wykrywaniem fantomowych przeszkód, fałszywym hamowaniem lub brakiem reakcji w krytycznych sytuacjach na drodze.
Strona główna Systemy hamowania awaryjnego i asystenci jazdy Jak wygląda proces kalibracji kamery po wymianie szyby