Jak wygląda przebieg sygnału z czujnika położenia wałka

Sygnał z czujnika położenia wałka rozrządu (CMP – Camshaft Position Sensor) jest jednym z kluczowych sygnałów wejściowych dla sterownika silnika. Jego prawidłowy przebieg pozwala na precyzyjną synchronizację wtrysku paliwa oraz zapłonu. Czujnik CMP najczęściej działa na zasadzie efektu Halla (generując sygnał prostokątny, tzw. square wave) lub jako czujnik indukcyjny (generujący napięcie sinusoidalne). W warunkach rzeczywistych, prawidłowy sygnał z czujnika wałka charakteryzuje się powtarzalnymi, ostrymi zboczami przejścia z poziomu niskiego do wysokiego (przy czujniku Halla) lub płynną sinusoidą (przy czujniku indukcyjnym). Każdy impuls odpowiada jednemu pełnemu obrotowi wałka rozrządu lub określonej pozycji ząbka/magnesu. Współczesne oscyloskopy samochodowe pozwalają bezpośrednio obserwować ten przebieg – sygnał prostokątny powinien być regularny, bez zniekształceń, nieregularnych zakłóceń, „dziur” czy przemieszczonych zboczy. Problemy, takie jak zaokrąglone zbocza, brakujące impulsy, nagłe przerwy lub fale zakłóceniowe, sugerują uszkodzenie samego czujnika, luz na kole zębatym rozrządu czy przerwy w instalacji. Diagnostyka przebiegu sygnału pozwala ocenić jakość i czas reakcji czujnika oraz zsynchronizować go z sygnałem z czujnika wału korbowego (CKP). Tylko taki test pozwala zweryfikować trudne do wykrycia usterki, objawiające się np. sporadycznym gaśnięciem silnika, błędami synchronizacji rozrządu lub utratą mocy na wysokich obrotach. Zniekształcony przebieg prowadzi do rozregulowania zapłonu, nieprawidłowej pracy zmiennych faz rozrządu i zwiększenia spalania paliwa. Prawidłowy sygnał z CMP to gwarancja dynamicznej reakcji silnika, braku kodeksów błędów i wysokiej kultury pracy w całym zakresie obrotów.